Zagadnienia poruszane podczas Forum pt: „Abonamentowe systemy sprzedaży książek elektronicznych, jako alternatywa dla nielegalnych źródeł w internecie. Szanse, zagrożenia, oczekiwania wydawców i modele biznesowe" są szczególnie istotne w dobie nowoczesnych technologii, które skłaniają wydawców do nowego spojrzenia na formy sprzedaży książki. Branża wydawnicza musi zaproponować czytelnikom alternatywę wobec serwisów udostępniających treści w internecie w sposób nielegalny. Jedną z nich jest model abonamentowy.
Na spotkaniu zorganizowanym przez PIK oraz Sekcję Publikacji Elektronicznych swoje rozwiązania zaprezentowały firmy Virtualo i Empik, Legimi, PWN oraz Young Digital Planet. Prelegenci w interesujący sposób zapoznali licznie zebranych uczestników Forum z ofertą swoich abonamentowych systemów sprzedaży, mówiąc o ich zaletach zarówno dla czytelników, jak i dla wydawców. Przedstawili również ważne dla wydawców statystyki oraz sposoby rozliczeń.
W imieniu wydawców i ich oczekiwaniach wydawców względem tej formy książkowego e-commercu wypowiedział się Marek Dobrowolski. Wyraził między innymi wątpliwości wynikające z niedoprecyzowanych warunków współpracy. Otwarte pytania, np. w jakim stopniu system abonamentowy zmniejszy wpływy ze sprzedaży papierowych książek, podjął również w swoim wystąpieniu prezes PIK, Włodzimierz Albin. Podkreślił, że największym wyzwaniem dla wydawców jest teraz wypracowanie dobrych umów, których warunki będą otwarte na takie lub inne nowe modele i w przejrzysty sposób będą określać wpływy np. z abonamentowych systemów sprzedaży.
Ożywiona dyskusja pokazała, że zainteresowanie modelami umożliwiającymi handel e-bookami jest coraz szersze. Widoczne są obawy wydawców przed niestabilnością oferowanych rozwiązań. Bez dialogu, porozumienia i chęci współpracy miedzy wydawcami a firmami oferującymi nowe rozwiązania, ciężko będzie stworzyć ofertę korzystną dla wszystkich zainteresowanych.
{jumi [*9]}