wtorek, marzec 19, 2024
Follow Us
wtorek, 08 styczeń 2013 09:40

Wiedeń najbardziej smart Wyróżniony

Napisała
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Wiedeń najbardziej smart http://pl.wikipedia.org

W raport SMART CITIES, przygotowanym przez pracownię analityczną F5 Analytics znalazły się najciekawsze i najbardziej innowacyjne smart rozwiązania z całego świata. Za miasto najbardziej smart uznano Wiedeń, na drugim miejscu znalazł się Amsterdam, a trzecie miejsce zajęło San Francisko.

W Wiedniu władze miejskie stworzyły plan Smart City Vienna Initiative, którego celem jest przekształcenie Wiednia w inteligentne miasto o niskim poziomie emisji CO2. Dzięki programowi 'Vienna Climate Protection', którego pierwszy etap trwał w latach 1999-2009, emisję CO2 zredukowano o 3 mln ton. Jednym z innowacyjnych rozwiązań wprowadzanych przez Wiedeń, są termiczne tunele nowobudowanych odcinków metra. Są one wyściełane specjalnymi materiałami gromadzącymi energię, która rozprowadzana jest za pomocą instalacji do budynków znajdujących się w jego sąsiedztwie.
Miejsce drugie zajął Amsterdam - jedno z najbardziej aktywnych miast na świecie, jeśli chodzi o testowanie i wdrażanie inteligentnych rozwiązań, poprawiających funkcjonowanie przestrzeni miejskiej. W przeprowadzonym przez markę Siemens rankingu European Green Cities Index, Amsterdam zajął pierwsze w miejsce w kategoriach uzdatniania wody, zagospodarowania odpadów oraz efektywnego wykorzystania przestrzeni. Obecnie miasto pracuje nad szeregiem projektów, które są częścią szeroko zakrojonego planu, jakim jest przedsięwzięcie o nazwie Amsterdam Smart City. W ramach jednego z nich, projektu 'ship to grid', blisko 200 punktów poboru energii wytwarzanej z odnawialnych źródeł, instalowanych jest w jednej z amsterdamskich przystani dla statków rzecznych. Obecnie, przycumowane statki zaopatrywane są zazwyczaj w energię pochodzącą z agregatów prądotwórczych napędzanych ropą, przez co emitują wysoki poziom spalin, w tym CO2. Prąd pochodzący z głośnych i nieprzyjaznych dla środowiska agregatów zastąpiony zostanie nowymi punktami poboru prądu, który wytwarzany jest z całkowicie odnawialnych źródeł.
Na miejscu trzecim znalazło się San Francisco - tam za pomocą komunikacji vehicle to infrastructure, autobusy przesyłają dane do centralnego komputera, który dzięki specjalnemu oprogramowaniu oblicza szacunkowy czas ich przyjazdu i wyświetla na specjalnym wyświetlaczu LED, zainstalowanym na wiatach przystankowych. Dachy wiat wyposażone są w panele fotowoltaiczne produkujące energię. Powstały prąd wykorzystywany jest między innymi do zasilania ekranu LED wyświetlającego rozkład jazdy czy funkcji 'push-to-talk', po włączeniu której na głos czytane są informacje o przyjeździe autobusów. Energia wykorzystywana jest również do zasilania routera Wi-Fi oraz podświetlania powierzchni reklamowej nocą. Wyprodukowany w ciągu dnia prąd, który nie został zużyty do zasilania powyższych funkcji – staje się częścią sieci energetycznej. W nocy energia to z powrotem jest odbierana, po to by podświetlić wiatę. Miasto poświęciło dużo uwagi zarządzaniu odpadami. Brak ich segregacji karany jest mandatem, natomiast gospodarstwa, które je segregują mają zniżkę. Dzięki temu San Francisco wykorzystuje do ponownego użytku 72 proc. swoich odpadów.
www.portalsamorzadowy.pl

www.fpięć.pl

{jumi [*9]}

a