W warszawskiej Galerii aTAK od 30 listopada oglądać będzie można prace jednego z najwybitniejszych rzeźbiarzy polskich. Bednarski to absolwent stołecznej Akademii Sztuk Pięknych, zdobywający doświadczenie pod okiem prof. Jerzego Jarnuszkiewicza. Przez parę lat rzeźbiarz związany był z Teatrem Laboratorium Jerzego Grotowskiego.
„Moby Dick", czyli „16 wycinków na nieskończoność" powstał w 1987 roku. Ta niezwykła rzeźba stała się swego rodzaju manifestem artystycznym drugiej połowy lat 80. Kurator warszawskiej wystawy, Waldemar Baraniewski, nazywa ją „poetyckim obrazem pogoni za nieosiągalnym, kosmicznym symbolem uniwersalnego porządku, rzeźbiarską i intelektualną prowokacją". Dziś pracę tę można zobaczyć w Muzeum Sztuki w Łodzi. Swemu autorowi przyniosła ona rozgłos i uznanie. Twórca przez wiele lat przekształcał pierwotny pomysł, każdorazowo kreując rzeźbę od nowa. Pierwszy „Moby Dick" był więc zaczątkiem całego cyklu, w którym motyw łodzi – lewiatana ulegał znaczącym zmianom i nabierał nowych znaczeń.
Pierwsza rzeźba, z 1987 roku, była specyficzną instalacją, powstała z gotowego obiektu – skorupy łodzi. Artysta znalazł rzeczywisty przedmiot i wyrwał go z dawnego porządku. Kolejne prace poświęcone temu motywowi były już tradycyjnymi rzeźbami. Niewielkie modele „Moby Dicka" o minimalistycznych i syntetycznych formach były wykonywane z białego marmuru i wypolerowanego lub patynowanego na różne sposoby brązu. Artysta traktował je jako kolejne warianty i wersje głównego tematu. Wszystkie prace podzielone zostały na kilka cykli powiązanych wewnętrznie. W 1989 roku powstały „Maski", a od 1996 roku - „Sekcje" i „Powierzchnie całkowite". Ostatnie prace Bednarskiego z cyklu „MD&" to powrót do skali rzeźby – architektury i zarazem maestrii rzeźbiarskiego rzemiosła. Wystawa ukazuje tę drogę, przejście od pociętej skorupy rzeczywistej łodzi do pełnej kreacji rzeźbiarskiej.
Krzysztof Bednarski to wielka indywidualność artystyczna. Twórca ten od lat mieszka w Rzymie, ale nie przeszkadza mu to aktywnie uczestniczyć w polskim życiu artystycznym. Jego pierwszymi znaczącymi pracami były plakaty, które od 1976 roku wykonywał dla Instytutu Aktora Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego. Plakaty zapowiadały realizacje tzw. poteatralnego okresu działalności Grotowskiego. W tych parateatralnych przedsięwzięciach Bednarski sam też często brał udział.
Bednarski jest nie tylko rzeźbiarzem, ale i plakacistą, twórcą instalacji i filmów video. Po 13 grudnia 1981 roku Bednarski tworzył projekty graficzne dla wydawnictw podziemnych. W najliczniejszej i do dziś rozrastającej się „rodzinie" prac artysty znajdują się kopie głowy Marksa, który to cykl twórca zaczął jeszcze podczas studiów. Jego praca dyplomowa nosiła tytuł „Portret totalny Karola Marksa".
Wystawę „Moby Dick – rzeźba" Krzysztofa Bednarskiego będzie można oglądać od piątku 30 listopada 2012 roku do 2 lutego 2013 roku w Galerii aTAK na Krakowskim Przedmieściu 16/18 w lok. 4 w Warszawie.
{jumi [*7]}