środa, kwiecień 24, 2024

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Widok ze Śnieżki Widok ze Śnieżki

Jak informuje Karkonoski Informator Samorządowy, od dnia 15 sierpnia znów jest otwarty do pieszych wędrówek szlak czerwony, prowadzący przez Kocioł Łomniczki na Śnieżkę.

Prowadzony remont tego odcinka szlaku jest już na tyle zaawansowany, że umożliwia bezpieczne przejście nowo ułożoną nawierzchnią szlaku. Realizowany do początku października remont będzie chwilowo utrudniał przejście, ale przy odrobinie wyrozumiałości ze strony turystów i pracowników firmy Walor remontujących szlak, możliwe jest pogodzenie turystyki z pracami na szlaku.

Wycieczka z Karpacza na Śnieżkę: Karpacz Biały Jar - Schronisko Łomniczka - Kocioł Łomniczki – Śnieżka (około 3 godzin)

Trasa spacerowa rozpoczyna się od Białego Jaru. Podążamy w górę ulicą Olimpijską, po lewej stronie mijamy skocznię "Orlinek" będącą jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu nie tylko w naszym kraju. Jest to skocznia o punkcie technicznym K-85, aczkolwiek można wykonywać na niej skoki o wiele dłuższe niż 85 m. W lutym 2001 roku odbyły się na niej Puchar Świata B w Kombinacji Norweskiej oraz Mistrzostwa Świata Juniorów w Narciarstwie Klasycznym. Idąc dalej do góry po lewej stronie mijamy hotel "Orlinek" i skręcamy w lewo w las czerwonym szlakiem im. M.Orłowicza. Dochodzimy do schroniska "Nad Łomniczką" (ten odcinek szlaku jest wykorzystywany jako trasa rowerowa). Schronisko "Nad Łomniczką" to drewniany budynek z początku XX wieku - ulubiony cel spacerów z Karpacza. Spacerując od schroniska czerwonym szlakiem w górę osiągamy Kocioł Łomniczki - największy w Karkonoszach pochodzenia polodowcowego. W zachodniej ścianie Kotła znajduje się symboliczny cmentarzyk ofiar gór. Idąc dalej dochodzimy do schroniska Dom Śląski. Odtąd już następuje ostra wspinaczka serpentynami wśród skał i gruzu skalnego na Śnieżkę, najwyższy szczyt Sudetów (1602 m) o kształcie trójbocznej piramidy wyraźnie wznoszącej się ponad najbliższe otoczenie. Na jej szczycie znajduje się Wysokogórskie Obserwatorium Meteorologiczne w formie charakterystycznych "latających talerzy". Funkcjonuje w nim Muzeum Meteorologiczne. Na szczycie Śnieżki znajduje się Kapliczka pw. Świętego Wawrzyńca z 1681 roku - własność Schaffgotschów. Szczyt Śnieżki jest doskonałym punktem widokowym. Przy dobrej widoczności widać z niego światła Wrocławia.