sobota, wrzesień 18, 2021
Follow Us
poniedziałek, 13 wrzesień 2021 16:53

Warszawa: Saksonia i niemieckie wina na pikniku w forcie 8 Wyróżniony

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(1 głos)
Jak zwykle ciekawie, bo nie była to jej pierwsza prezentacja w której uczestniczyłem, przedstawiła atrakcje turystyczne Saksonii, Barbara Klary. Z bardzo bogatą stroną wizualną Jak zwykle ciekawie, bo nie była to jej pierwsza prezentacja w której uczestniczyłem, przedstawiła atrakcje turystyczne Saksonii, Barbara Klary. Z bardzo bogatą stroną wizualną Cezary Rudziński

Przedstawicielstwo w Polsce DZT – Niemieckiej Centrali Turystyki, Saksonia i Niemiecki Instytut Wina, zorganizowały w sobotę i niedzielę 11-12 września w Forcie 8 na Służewcu Piknik Rodzinny.

Przybliżył on warszawianom atrakcje turystyczne Niemiec, a zwłaszcza sąsiadującego z Polską ich kraju związkowego Saksonii i niemieckie wina. Gościem była Dorothea Schäffler z Biura Promocji Saksonii TMGS.

W programie dwudniowego Pikniku zorganizowanego zgodnie z aktualnymi zaleceniami Ministerstwa Zdrowia i obowiązującymi obostrzeniami epidemiologicznymi, znalazły się warsztaty i spotkania, aktywne rozrywki dla dzieci, wystawa zdjęć Krajobrazy Niemiec, a w sobotę wieczorem kameralny koncert muzyki niemieckich kompozytorów. Z publicznością spotkała się promotorka turystyki niemieckiej i przedstawicielka w Polsce turystyki Saksonii Barbara Klary. Przedstawiła ten szalenie ciekawy kraj, „Saksonie bez tajemnic”, i jego bogactwo zabytków, kultury, krajobrazów oraz niezliczonych atrakcji turystycznych, również aktywnych.

Wspólne gotowanie niemieckich przysmaków prowadził szef kuchni Michał Grzywacz. Natomiast wyłącznie dla osób pełnoletnich odbyła się prezentacja niemieckich win „Król Riesling i jego królewska rodzina” z ich degustacją. Dzieci mogły uczestniczyć w warsztatach „Malowanie na porcelanie” inspirowane historią i tradycją słynnej manufaktury miśnieńskiej. A także w programie „Zanim wyrzucisz” – warsztatach z recyklingu w kąciku małego artysty. Nie zabrakło również gier i zabaw ruchowych. M.in. możliwości wypróbowania swoich sił na ściance wspinaczkowej, wyciskania świeżych soków na specjalnych… rowerach, czy zwiedzania Niemiec wirtualnie na rowerze w okularach Oculus.

Piknik poprzedziło spotkanie branżowe z udziałem gospodarzy imprezy oraz zaproszonych dziennikarzy, w tym przedstawiciela naszego portalu, i biur podróży organizujących wycieczki turystyczne do Niemiec. Otworzył je, tradycyjnie, Tomasz Pędzik dyrektor przedstawicielstwa DZT – Niemieckiej Centrali Turystyki w Polsce. Przedstawił, w skrócie, realizowane aktualnie dwie kampanie promocyjne: „German.Local.Culture” – Miasta i Kultura 2021 oraz „Feel Good” – Turystyki zrównoważonej w Niemczech. Szerzej opisaliśmy o nich niedawno, zainteresowanych szczegółami zapraszamy do odszukania tych informacji na naszych łamach.

Wspomnę tylko, że te kampanie promocyjne mają zwrócić uwagę turystów na możliwości poznawania różnorodnych atrakcji Niemiec w obecnych warunkach pandemii, a więc głównie mniej popularnych, mniejszych, ale bardzo ciekawych miast i miejscowości, aktywnego wypoczynku na łonie przyrody, na turystykę zdrowotną i zrównoważoną. Na stare rzemiosła, manufaktury, twórczość ludową itp. A także m.in. na atrakcje kulinarne, szczególnie regionalne, w tym wina – w Niemczech jest 13 regionów winiarskich i piwa – aktualnie warzy je ponad 1500 browarów. Oraz na dziedzictwo, współczesność i przyszłość niemieckiego przemysłu, a nie tylko wysoko przecież cenioną tamtejszą kulturę, architekturę, muzykę itp.

Jak zwykle ciekawie, bo nie była to jej pierwsza prezentacja w której uczestniczyłem, przedstawiła atrakcje turystyczne Saksonii, Barbara Klary. Z bardzo bogatą stroną wizualną. Pandemia spowodowała w Niemczech, podobnie jak w wielu innych krajach, znaczne ograniczenie i zmniejszenie ruchu turystycznego, zwłaszcza zagranicznego z krajów odległych, jak USA czy Chiny. Równocześnie Polacy stali się głównymi, najliczniejszymi gośćmi w Saksonii. I w przypadku naszych turystów spadek ich liczby w roku ubiegłym, w porównaniu z rekordowym 2019, nie okazał się aż tak dramatyczny.

Wg. statystyki Saksonii odwiedziło ją (pod uwagę brane są tylko osoby nocujące w obiektach noclegowych powyżej 10 miejsc) w 2020 r. 47.073, a więc mniej o 44,3% niż w 2019 r. Skorzystały one ze 147.336 noclegów – mniej o 28,9%. Tylko, gdyż względnie swobodny wjazd turystyczny do Niemiec, ze względów pandemicznych, możliwy był tylko w okresie od lipca do października. Prelegentka przedstawiła liczne całoroczne atrakcje turystyczne Saksonii: historyczne, architektoniczne, kulturalne itp. Ponadto dla turystyki rodzinnej, zwłaszcza parki rozrywki i przyrodnicze, aktywnej oraz dla koneserów: melomanów, miłośników sztuki, ale także oferty kulinarnej, win, piw itp.

Mnóstwo atrakcji jest w stolicy landu – Dreźnie, podobnie jak zapowiedzi ważnych imprez zaplanowanych jeszcze na koniec br. oraz lata 2022-2023. Zapewne o nich jeszcze będziemy informować we właściwym czasie, zapowiem tylko kolejne wystawy. M.in. Vermeera, Rosyjskiego i niemieckiego malarstwa romantycznego ze zbiorów wiedeńskiego Albertinum, moskiewskiej Galerii Trietiakowskiej oraz saksońskich. Czy z zupełnie innej półki „Tajemniczy Banksy”. Podobnie w Lipsku, z zapowiadanym m.in. na 2022 rok Festiwalem wagnerowskim (13 oper tego kompozytora), a na 2023 r. Festiwalem muzycznym Gustawa Mahlera.

Trzecie pod względem wielkości miasto Saksonii, Chemnitz (w czasach komunistycznych Karl-Marx-Stadt), Miastem Modernizmu, ale i przemysłu, będzie w roku 2025 Europejską Stolicą Kultury. A to tylko niektore, z omawianych, atrakcji. Wiele jest ich również w mniejszych, ale ciekawych miastach historycznych: Budziszynie, Miśni, przygranicznym Görlitz, czy Torgau. W Dreźnie są 24 tys. miejsc noclegowych, w Lipsku 22 tys. A w całej Saksonii mnóstwo ciekawych, dostępnych dla turystów, obiektów stanowiących dziedzictwo przemysłowe, zwłaszcza motoryzacyjne, chociaż, oczywiście, nie tylko. Podobnie miejsc dla uprawianie turystyki aktywnej, czy imprez związanych z adwentem i Bożym Narodzeniem.

Bardzo ciekawie o niemieckich winach opowiadała Anna Gmurczyk z DWI (Niemieckiego Instytutu Wina). Tamtejsze winnice mają, co prawda, tylko nieco ponad 100 tys, ha, stanowiąc 3,5% ich światowego areału, ale 13 regionów winiarskich wytwarza mnóstwo znakomitych win. Sporo (155 tys. hl) eksportuje ich do USA, a także Norwegii, Holandii, Chin, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Kanady i Polski (ponad 56 tys. hl rocznie). Saksonia wytwarza ich niewiele, głównie na spożycie wewnętrzne. Niektóre z niemieckich win uczestnicy tego spotkania branżowego mieli okazję spróbować.

a