Wydrukuj tę stronę
piątek, 23 lipiec 2021 11:02

Linia kolejowej Bernina obchodzi 111-lecie Wyróżniony

Napisane przez JEN/mat.pras.
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Bernina Express Bernina Express By Kabelleger / David Gubler (http://www.bahnbilder.ch) - Own work: http://www.bahnbilder.ch/picture/6835, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11807251

Wiek linii kolejowej Bernina wyznaczają trzy jedynki. Może przyniosą one szczęście i wzrost ilości przewiezionych pasażerów.

Ubiegły rok również dla Szwajcarii przyniósł drastyczny spadek turystów odwiedzających ten kraj. Ich brak odczuły zarówno hotele, gastronomia jak i firmy transportowe. Dotyczyło to również kultowej szwajcarskiej linii kolejowej Bernina. Wraz z linią kolejową Albula łączy ona szwajcarskie miasto Chur przez Davos, St. Moritz, przełęcz Bernina, Poschiavo z włoską miejscowością Tirano. Wiedzie ona przez północne i południowe Alpy i przecina kanton Gryzonia. Na tej trasie, słynącej z przepięknych widoków, kursuje Express Bernina. Podróż nim jest prawdziwą przygodą, a widoki jakie można oglądać zapierają dech w piersi.

Podróż koleją pomiędzy lodowcami

W trakcie ponad czterogodzinnej podróży expresss złożony z czerwonych i panoramicznych wagonów wspina się na wysokość 2253 m n.p.m. Jedzie on w pobliżu lodowców, pokonując różnicę poziomów ok. 1700 m i przejeżdżając na trasie przez 196 mostów i 55 tuneli. Jest to jedna z najbardziej stromych tras kolejowych na świecie, którą pociąg pokonuje bez zębatek.

 

Bernina Express wyjeżdża z Chur, najstarszego miasta Szwajcarii, przejeżdża przez ciemny Schinschlucht (Kanion Schin) i około 90-metrowy wiadukt Solis do dzikiej i romantycznej doliny Albula. W pobliżu Filisur pociąg jedzie ponad 65-metrowym wiaduktem Landwasser w stylu hollywoodzkim.

Z Davos lub Landquart pasażerowie muszą przygotować się na zaskoczenie: na 19 kilometrach przez wysoką dolinę Landwasser pociąg Bernina Express przejeżdża przez 14 tuneli i 30 mostów. Wśród nich jest imponujący Wiadukt Wiesnera, najwyższy murowany most Kolei Retyckiej. Przejazd przez Zügen-schlucht (Kanion Zügen) zachwyca pasażerów jednym z największych mostów i tuneli w całej sieci tras Kolei Retyckiej.

Lodowce i palmy na horyzoncie

Mijając arcydzieła inżynierii i wspaniale skonstruowane tunele pętlowe, pociąg wije się teraz w górę do Engadyny i dalej do położonego na wysokości 2253 m Ospizio Bernina. Gdy pierwsze odległe lodowce błyszczą przez panoramiczne okna, niewielu pasażerów pozostaje na swoich miejscach. Pociąg z łatwością radzi sobie z pokonywaniem stromych podjazdów. Następnie Bernina Express wije się w dół przez skąpaną w słońcu Val Poschiavo w kierunku włoskiego regionu Valtellina.

Mówi się, że Express Bernina „łączy zimną północ z ciepłym południem i dotyka przy tym nieba”. Takie wyjątkowe wrażenie powoduje nagła zmiana krajobrazu gdy wprost z zimowej krainy lodowców i wiecznej zmarzliny górskimi serpentynami pociąg zjeżdża do otoczonego zielonymi palmami włoskiego miasteczka Tirano.

Wygodna i szybka podróż

Od 2006 r. wszystkie wagony kursujące na tej trasie posiadają duże, panoramiczne okna dzięki czemu pasażerowie mają większy komfort podziwiania niezapomnianych widoków.

W 2010 r. uruchomiono komunikację autobusową, która od lutego do końca listopada kursuje z Tirano wzdłuż pięknego jeziora Comersee do Lugano.

W 2008 r. linia kolejowa Bernina należąca do Kolei Retyckich została uznana za część Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO.

W ciągu 4 godzin i 13 minut Express Bernina pokonuje trasę 156 km. Dodatkowa podróż autobusem z Tirano do Lugano to dystans 90 km, których przejazd zajmuje 3 godziny.

Artykuły powiązane

© 2019 KURIER365.PL