piątek, kwiecień 10, 2020
Follow Us
środa, 18 marzec 2020 10:38

#ZmienTerminNieOdwoluj branża turystyczna prosi o empatię Wyróżniony

Napisane przez Marzena Markowska/RED?TB
Oceń ten artykuł
(1 głos)
Akcja #ZmienTerminNieOdwoluj ma na celu budowanie świadomości społecznej i wywołanie empatii, by klient łatwiej zrozumiał sytuację organizatora Akcja #ZmienTerminNieOdwoluj ma na celu budowanie świadomości społecznej i wywołanie empatii, by klient łatwiej zrozumiał sytuację organizatora mat.pras

#ZmienTerminNieOdwoluj to inicjatywa jednego z właścicieli biur podróży. "Akcja ma na celu budowanie świadomości społecznej i wywołanie empatii, by klient łatwiej zrozumiał sytuację organizatora" - wyjaśnił Piotr Sućko.

W ciągu kilku dni wymyślona przez niego grafika obiegła Facebook, branżowe grupy i profile społecznościowe. Została też wsparta przez część organizacji branżowych.

Jak mówi inicjator akcji, Piotr Sućko z biura Funclub, chodziło o to, żeby podnieść na duchu setki tysięcy osób związanych zawodowo z turystyką i uświadomić ich, że ratunkiem dla branży mogłaby być wola klientów do podtrzymania swoich decyzji o podróży. Jest skierowana też do klientów – tych, którzy są skłonni wykazać się zrozumieniem dla ciężkiej sytuacji, w jakiej znaleźli się przedsiębiorcy turystyczni.

Zwiększyć świadomość, wzbudzić empatię

„Akcja ma na celu budowanie świadomości społecznej i wywołanie empatii, by klient łatwiej zrozumiał sytuację organizatora. Może dzięki tym działaniom branża zyska więcej zrozumienia Jednocześnie jej celem jest dodanie otuchy agentom, touroperatorom, hotelarzom” – wyjaśnił Piotr Sućko.

Zasięg akcji jest imponujący – szacuje się, że w ciągu niecałych trzech dni przekaz dotarł do ponad 2 mln odbiorców. A ciągle dołączają się do niej nowi użytkownicy Facebooka ze wszystkich gałęzi turystyki. Początkowo grafika ilustrująca hasztag zawierała wyłącznie samochód, samolot i autokar, potem dodano symbol hotelu. Powstało zdjęcie w tle i nakładka na zdjęcie profilowe. Akcję oficjalnie wsparła Krakowska Izba Turystyki, która na swojej stronie zamieściła grafikę w różnych wariantach językowych. Na swoim oficjalnym profilu udostępniła ją też Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego.

Inspiracja od MICE i DMC

Akcja inspirowana jest hasztagiem #DontCancelPostpone, promowanym od jakiegoś czasu przez stowarzyszenia branży MICE oraz zrzeszenia DMC, takie jak Euromic. Prezes tej organizacji Rajeev Kohli napisał w komunikacie:

„To czas, w którym musimy pozostać silni i zjednoczeni oraz czas pracy nad strategią mającą utrzymać nasz przemysł przy życiu, a także by podtrzymać światową turystykę. Musimy wyjść z przekazem, że większość świata nadal jest bezpieczna i otwarta na podróżnych oraz że nasze plany powinny wybiegać naprzód. Jeśli nie teraz, może będzie można je zrealizować za kilka miesięcy. Euromic chce krzewić wśród swoich klientów to przekonanie i przekonać ich, aby nie odwoływali, lecz przekładali zaplanowane podróże.”

#ZmienTerminNieOdwoluj zmienia podejście

W Polsce akcja promowana jest grafiką na żółtym tle i hasztagami: #ZmienTerminNieOdwoluj #WspierajmyTurystyke

Jak informuje Piotr Sućko, w jego biurze akcja zaczyna przynosić wymierne efekty. Biuro podróży otrzymuje pierwsze gesty wsparcia, a niektórzy klienci… anulowali swoją anulację:

„Witamy, W związku z tym, że pojawiła się na Waszej stronie informacja “Zmień termin”, chcę anulować wczorajszą anulację. Chcemy przyłączyć się do tej akcji, poczekamy na rozwój wydarzeń, może pojedziemy gdzieś w terminie późniejszym. Prosimy o informację potwierdzającą. Pozdrawiamy, stali klienci z Poznania” – napisali w mailu do Funclubu.

„Jedna z naszych klientek napisała: „Chciałam zrezygnować, ale nie chcę Państwu zaszkodzić i chcę jechać w przyszłym roku…” Solidarność nabiera nowego znaczenia” – zauważa Piotr Sućko.

Sprawdzian relacji z klientami

Akcja nie u wszystkich spotyka się ze zrozumieniem, czego dowodem są komentarze pod licznymi postami, które ją promują. Na swoim oficjalnym fanpage’u grafikę zamieściła Itaka, a część komentujących potraktowała to jako okazję do przypomnienia swoich „zaszłości” z touroperatorem.

Część osób jednak przyjmuje przekaz ze zrozumieniem i po ludzku wykazuje empatię wobec ludzi turystyki, którzy przeżywają największy kryzys w historii tego biznesu w Polsce. Szczególnie, że w trudnej sytuacji jest coraz więcej gałęzi biznesu i przemysłu, a polską gospodarkę najpewniej czeka najgorsza zapaść w 30-letniej historii III RP. Pokrewna turystyce gastronomia już zaadaptowała akcję, wychodząc do klientów z hasłem
„Zamów posiłek na wynos, ocal swoją ulubioną restaurację #ZamowNaWynos #ZostańWDomu”

#ZamowNaWynos

ECTAA proponuje vouchery zamiast zwrotów

Idea przekładania podróży na później pojawiła się również w postulatach ECTAA. Prezes stowarzyszenia Paweł Niewiadomski powiedział:

„Rządy i branża wspólnie pracują nad znalezieniem praktycznych rozwiązań zarówno dla klientów jak i firm turystycznych, na przykład takich jak oferowanie klientom voucherów na podróż w czasach po kryzysie zamiast zwrotu gotówki. Chcemy, aby Komisja Europejska w drodze wyjątku przewidziała to elastyczne rozwiązanie w Dyrektywie 2015/2302” – zaproponował.

„To leży w interesie wszystkich: klientów, organizatorów turystyki, dostawców i rządów. Klienci nic nie zyskają, jeśli biura podróży zbankrutują i nie będzie środków, aby zwrócić im wpłaty” – dodał.

a