wtorek, listopad 19, 2019
Follow Us
poniedziałek, 29 kwiecień 2019 16:28

V Forum Promocji Turystycznej

Written by JEN
Rate this item
(0 votes)

We Wrocławiu odbyła się kolejna edycja Forum Promocji Turystycznej.

W jego trakcie zastanawiano się czy promocja turystyczna jest potrzebna? Jakimi metodami i przy pomocy jakich narzędzi marketingowych realizować ją, aby osiągnąć porządany efekt w postaci zwiększenia ruchu turystycznego?

W tegorocznym Forum udział wzięli liczni samorządowcy, przedstawiciele branży turystycznej, touroperatorzy i naukowcy. Wymieniali się oni uwagami, pomysłami i doświadczeniami w zakresie  nowoczesnej promocji turystycznej. Być może ze względu na fakt, że spotkanie odbywało się we wrocławskim Centrum Wiedzy o Wodzie dużo czasu poświęcono turystyce wodnej, promowaniu nadmorskich kurortów i dyskusji czy potrafimy w odpowiedni sposób zagospodarować i wykorzystać znajdujące się w naszych miastach i regionach, akweny wodne (rzeki, jeziora, zbiorniki wodne) dla potrzeb turystyki.

 

Turystyka wodna i nadmorska

Organizatorzy podzielili debatę na trzy bloki tematyczne. Pierwsza część dotyczyła promocji turystyki wodnej. Sesję tą rozpoczęła prezentacja multimedialna „Jaka promować 1244 wyspy” przygotowana przez Agnieszkę Puszczewicz, dyrektor Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce. Ukazała ona spojrzenie na Chorwację i jej walory turystyczne z perspektywy najbardziej popularnych terenów wypoczynkowych zlokalizowanych na licznych wyspach i w pasie wybrzeża.

Następnie odbyła się dyskusja „Wielka Pętla Wielkopolska vs Pętla Żuławska” przeprowadzona pomiędzy Tomaszem Wiktorem, dyrektorem Departamentu Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, a Michałem Górskim, prezesem Spółki Pętla Żuławska. Z ich wypowiedzi wynikało, że stworzenie dzięki znacznym nakładom inwestycyjnym tych dwóch zintegrowanych wodnych szlaków śródlądowych było znakomitym pomysłem czego efektem jest rosnące zainteresowania uprawianiej tej formy turystyki. Zarówno polscy jak i zagraniczni turyści chętnie korzystają z wyposażonych w odpowiednią infrastrukturę i wypromowanych szlaków wodnych. Bardzo cieszy fakt, że organizatorzy obu szlaków nie konkurują pomiędzy sobą, a współpracują.

- Wielokrotnie podpatrywaliśmy dobre rozwiązania promocyjne Wielkiej Pętli Wielkopolski i adoptowaliśmy je na potrzeby Pętli Żuławskiej - przyznał szczerze dyrektor Michał Górski.

Podobne stwierdzenie padło z ust Tomasza Wiktoram dyrektora Wielkiej Pętli Wielkopolski.

Następnie Klara Piwnnacka-Hensche, przedstawicielka Brandenburgii w Polsce, wystąpiła z prezentacją „Wodne przygody w Brandenburgii”. Zaprezentowała ona realizowany projekt adaptacji wyrobisk po dawnych kopalniach odkrywkowych węgla brunatnego na turystyczne akweny wodne. W swoim wystąpieniu ukazała jak Niemcom znakomicie udało się wypromować krainę 3 tysięcy jezior, rzek i kanałów do rozwijania różnych form turystyki w oparciu o korzystanie ze śródlądowych akwenów wodnych. Było to bardzo pouczające wystąpienie pokazujące, że efektem długoletniej, systematycznej promocji śródlądowej turystyki wodnej jest powszechność korzystania z tej formy aktywności. Jak zapewniała Klara Piwnicka-Hensche, od wiosny do jesieni w każdy weekend i przez całe wakacje, śródlądowe akweny Brandenburgii zapełniają się ludźmi pływającymi na łódkach, kajakach i jachtach, a także uprawiających coraz bardziej popularna formę wypoczynku jaką są podróże w pływających domach tzw. hausbootach.

Kolejną debatę zatytułowano „Plaża plaży nierówna? Jak promuje się Krynica Morska, a jak Darłowo”. Uczestniczyli w niej Jarosław Lichacy, prezes Ogólnopolskiego Porozumienia Lokalnych Organizacji Turystycznych i Adrian Bogusłowicz, prezes Lokalnej Organizacji Turystycznej w Krynicy Morskiej, którzy opowiadali o metodach stosowanych przy promocji swoich nadmorskich kurortów.

Na zakończenie sesji poświęconej promocji turystyki wodnej odbyła się dyskusja „ Cztery regiony, cztery rzeki” z udziałem Doroty Lachowskiej, wiceprezes Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, Jana Mazurczaka, prezesa Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej, Wioli Samborskiej, marketing menedżera z Hydropolis i MPWiK, Izabeli Stelmańskiej, zastępcy dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie. Na przykładach Poznania, Wrocławia, Warszawy, a także województw lubelskiego oraz mazowieckiego prezentowali oni różne filozofie, pomysły i koncepcje na promocję wypoczynku i rekreację na wodzie i nad wodą.

 

Promocja turystyczna widziana oczami turoperatorów

Druga część Forum dotyczyła narzędzi promocji stosowanych przez biura podróży. Rozpoczęto od prezentacji nowej wersji systemu rezerwacyjnego Merlin X oraz nowej aplikacji telefonicznej UNITI znakomicie nadającej się do wykorzystania w usługach przewodnickich.

Następnie głos zabrał Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki, a jednocześnie właściciel biura podróży Holiday Tours. Omówił on przykłady współpracy biur podróży z narodowymi ośrodkami turystycznymi widziane oczami touroperatorów. Wskazał, które narodowe ośrodki turystyki dobrze współpracują z branżą turystyczną, a które są mniej aktywne. Zwrócił uwagę na fakt, że niektóre kraje jak np. Egipt pomimo, że są ważnymi partnerami polskiej branży turystycznej nie mają w naszym kraju biur swoich narodowych organizacji turystycznych, a na dodatek ich zagraniczne przedstawicielstwa nie prowadzą w Polsce żadnej działalności. Zdaniem prezesa PIT ogranicza to dostęp do potrzebnych  informacji i utrudnia prowadzenie biznesu. Jednocześnie nie ma żadnego wsparcia działalności touroperatorów w postaci promocji turystycznej danej destynacji. Paweł Niewiadomski wskazał, że to co jest niezwykle istotne we współpracy narodowych ośrodków turystycznych z touroperatorami to szybkie odpowiadanie na zapytania ze strony organizatorów turystyki. A z tym bywa różnie.

Następnie odbyła się debata „Współpraca touroperatorów z przedstawicielami kierunków turystycznych - oczekiwania, potrzeby, problemy”. Wzięli w niej udział: Leila Ben Arfi, Prezes Best Reisen Group, Agnieszka Puszczewicz, dyrektor Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce,

Paddington Tucker, założyciel firmy Travel Advance (reprezentującej Dubaj i Maltę w Polsce), Yordan Draganchev, Radca Handlowy Ambasady Bułgarii w Polsce, Leonidas Babanis, prezes firmy North Events (organizator Greckiej Panoramy), Paweł Niewiadomski, Prezes Polskiej Izby Turystyki  i Maciej Nykiel, prezes Neckermann Podróże. W tej części dyskusji wypowiedzi na temat działań podejmowanych przez przedstwicielstwa narodowych organizacji turystycznych i firmy prywatne na rzecz promocji turystycznej zderzały się z głosami turoperatorów, którzy oczekują jeszcze bardziej aktywnej postawy ze strony poszczególnych krajów w zakresie promocji swoich destynacji.

 

Dyskusje w Hydropolis

Ostatni blok dyskusji nazwano Wrocław i Dolnego Śląska - razem czy osobno?

Wstępu do tej dyskusji dokonał Wojciech Fedyk, ekspert w zakresie biznesu turystycznego, promocji i zarządzania w turystyce. Następnie głos zabrali: Radosław Michalski, dyrektor Biura Promocji Miasta i Turystyki UM Wrocławia, Anna Żabska, prezes Zamku Książ, Rajmund Papiernik, dyrektor Dolnośląskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, Grzegorz Sokoliński, prezes Lokalnej Organizacji Turystycznej w Szklarskiej Porębie, Sylwia Osojca-Kozłowska, kierownik Referatu Turystyki Urzędu Miejskiego w Świdnicy, przedstawicielka Portu Lotniczego Wrocław S.A.

Na miejsce V Forum Promocji Turystycznej organizatorzy wybrali w tym roku nowy, niezwykle interesujący obiekt turystyczny we Wrocławiu jakim jest Hydropolis - Centrum Wiedzy o wodzie. To jedyny taki obiekt w Polsce i jeden z nielicznych na świecie. Multomedialne wystawy dotyczące wody prezentowane są w zabytkowym, XIX-wiecznym podziemnym zbiorniku wody czystej o powierzchni 4000 m², który jeszcze do niedawna był funkcjonującym elementem miejskiego systemu wodociągów. Zbiornik pełnił swą pierwotną funkcję do 2011 roku, kiedy to został wyłączony z użytku. Po przeprowadzeniu niezbędnych remontów i rewitalizacji, budowlę przekształcono w Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis. Ten znajdujący się na liście zabytków obiekt zaskoczył swoją innowacyjnością większość gości uczestniczących w Forum.

Organizatorem  V Forum Promocji Turystycznej, wydarzenia, które na stałe już wpisało się w krajobraz debat o polskiej turystyce było wydawnictwo Wasze Podróże, wydawca portalu Waszaturystyka.pl i magazynu turystycznego Wasze Podróże.