piątek, kwiecień 19, 2024
Follow Us
piątek, 25 listopad 2016 13:30

Drogi wodne E30 i E70 będą modernizowane Wyróżniony

Napisane przez OKI
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Drogi wodne E30 i E70 będą modernizowane http://lubuskie.pl/

Sejm RP przyjął ustawę o ratyfikacji europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN). Polska jako członek porozumienia zobowiązuje się do zapewnienia na objętych nim drogach wodnych warunków nawigacyjnych spełniających kryteria zapewniające im znaczenie międzynarodowe, tzw. klasę „E” odpowiadającej co najmniej IV klasie żeglowności. Na liście tej znajdują się ważne dla Lubuskiego drogi wodne E70 i E30. Wskazane w porozumieniu drogi wodne, w tym także Droga Wodna E70 – łącząca Odrę z Zalewem Wiślanym i stanowiąca część europejskiego szlaku komunikacyjnego wschód-zachód łączącego Kłajpedę z Rotterdamem oraz Droga wodna E30 – przebiegająca Odrzańską Drogą Wodną, łączącą Morze Bałtyckie w Świnoujściu z Dunajem w Bratysławie, ), po uzyskaniu przez nie standardu określonego przez AGN, mogą i powinny stać się docelowo elementami sieci bazowej transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

Obecnie poza 97,3 kilometrowym fragmentem w dolnym odcinku Odry polskie śródlądowe drogi wodne nie są elementem europejskiej sieci transportowej TEN-T. Przed kolejną rewizją sieci TEN-T w 2023 r. Polska powinna mieć gotowe i przyjęte programy przebudowy dróg wodnych, wskazanych do wpisania do sieci.

Przystąpienie Polski do Porozumienia AGN będzie zatem krokiem w kierunku realizacji postanowień Białej Księgi – Planu utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu (czyli strategii Unii Europejskiej dotyczącej rozwoju transportu), zgodnie z którą:

- do 2030 r. 30% drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. transport wodny lub kolej, zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50% tego typu transportu,

- do 2030 r. stworzona będzie w pełni funkcjonalna ogólnounijna multimodalna sieć bazowa TEN-T (transeuropejskiej sieci transportowej), zaś do 2050 r. nastąpi osiągnięcie wysokiej jakości i przepustowości tej sieci, jak również stworzenie odpowiednich usług informacyjnych.

Realizacja postanowień Konwecji AGN pozwoli Polsce także w pełniejszy sposób wdrażać unijny Program NAIADES II, który skupia się na wprowadzaniu długofalowych zmian strukturalnych w sektorze śródlądowego transportu wodnego w celu umożliwienia mu pełnego włączenia się w strategię „Europa 2020”.
Więcej na: http://lubuskie.pl.

a