W przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych za granicą - obecnie na stronie ministerstwa ostrzeżenia dotyczą 30 krajów - MSZ będzie mógł podjąć z osobami zarejestrowanymi w "Odyseuszu" kontakt, udzielić niezbędnych informacji oraz pomocy poprzez właściwą placówkę dyplomatyczno-konsularną.
Jak się zarejestrować?
Zgłoszenie swojego pobytu jest dobrowolne. Można go dokonać na dwa sposoby: proste zgłoszenie podróży lub założenie profilu w systemie.
Praktyczne porady:
Osobom przebywającym za granicą dłużej niż 6 miesięcy ministerstwo poleca założenie własnego konta, które umożliwi modyfikację swoich danych kontaktowych, zgłaszanie kolejnych podróży i informacji o terminach wyborów. Wszystkie osoby, które założą konto w systemie „Odyseusz" będą otrzymywać regularne (coroczne) przypomnienia o konieczności aktualizacji swoich danych osobowych i kontaktowych. W przypadku zignorowania takiego wezwania konto zostanie automatycznie usunięte. Osobom, które sporadycznie wyjeżdżają za granicę polecamy proste zgłoszenie, bez zakładania profilu. Zgłoszenie takie będzie archiwizowane w ciągu 14 dni od zakończenia podróży.
Aplikacja iPolak
Dla bezpieczeństwa w podróży warto też pobrać ze strony MSZ aplikację iPolak, która wskaże drogę do najbliższej polskiej placówki dyplomatycznej, podpowie, co zrobić w razie kłopotów podczas wyjazdu czy jak zadbać o własne bezpieczeństwo w różnych zakątkach świata. Można w niej znaleźć aktualne ostrzeżenia dla podróżujących publikowane przez MSZ i przycisk S.O.S. z telefonem alarmowym do najbliższej polskiej placówki. Użytkownicy mogą również korzystać z powiadomień push wysyłanych przez MSZ w razie zaistnienia niebezpiecznych sytuacji w kraju ich pobytu (https://www.msz.gov.pl/pl/ipolak).
Więcej na: https://odyseusz.msz.gov.pl/.