niedziela, maj 09, 2021
Follow Us
czwartek, 21 luty 2013 13:23

„Cyfrowa Szkoła” nadal bez konkretów Wyróżniony

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
„Cyfrowa Szkoła” nadal bez konkretów www.sxc.hu

Podczas posiedzenia sejmowej komisji edukacji wiceszefowa MEN, Joanna Berdzik, nie była w stanie odpowiedzieć na większość pytań dotyczących perspektyw programu cyfryzacji szkół.

Wiadomo jedynie, iż to na samorządy i rodziców spadnie główny ciężar finansowania komputeryzacji szkół i upowszechniania e-podręczników po zakończeniu (w 2015 r.) pilotażu „Cyfrowa Szkoła”, obejmującego 400 z ponad 20 tys. istniejących szkół, . A koszty mogą sięgnąć w skali ogólnopolskiej miliardów zł.

W swoim wystąpieniu min. Berdzik omówiła obecny stan realizacji pilotażu „Cyfrowa Szkoła”. Wydano nań 55 mln zł, z czego 20 proc. pokrywają samorządy, a pozostałą część budżet państwa. Co istotne tylko 1/5 szkół objętych pilotażem zdecydowała się udostępniać posiadany sprzęt komputerowy uczniom do domu. Szkoły mogły wybrać do użytkowania tablety z systemem AIOS, bądź Android lub komputery/laptopy z Linuxem lub Microsoftem: - to jest pilotaż, który trwa. Na wiele pytań, które padły z sali nie znamy odpowiedzi. Przez kolejne pół roku będziemy się przyglądać, jak wydawane są środki na pilotaż. O tym jak będzie wyglądał docelowy program cyfryzacji wszystkich szkół – na razie nie mogę nic powiedzieć – stwierdziła Berdzik.

Wśród pytań „które padły z sali”, na które minister nie udzieliła odpowiedzi, znalazło się m.in. zadane przez pos. Dariusza Piontkowskiego (PiS): jaki wpływ na rynek wydawniczy będzie mieć wprowadzenie do 2015 r. do szkół 18 bezpłatnych e-podręczników, w sytuacji, gdy część wydawców uważa, że spowoduje to, że rynek ten przestanie istnieć? Inny poseł (Marek Suski, PiS) zauważył, iż obecny pilotaż nie obejmuje nawet średnio jednej szkoły w powiecie. Nie dowiedział się jednak, kiedy rozpocznie się pełne upowszechnianie e-szkoły w skali kraju oraz kiedy się zakończy, nie mówiąc o tym jakie będą pełne koszty (i źródła ich pokrycia) takiego programu.

Minister Berdzik, posiłkując się wynikami sondażu przeprowadzonego w szkołach objętych pilotażem, koncentrowała się na jego osiągnięciach. – Nauczyciele widzą zwiększoną motywację uczniów do pracy w e-nauczaniu. Wśród nich panuje duża dyscyplina itd.

Na pytanie czy formuła samego pilotażu: po jednym e-podręczniku w danej klasie i z danego przedmiotu na całą Polskę, nie oznacza narzucania uczniom „jedynie słusznych” treści, Berdzik wyjaśniła, że nauczyciele będą mogli dodatkowo korzystać z zasobów internetowych na wolnych licencjach. Jednak to w bezpłatnych e-podręcznikach będzie zawarta tzw. podstawa programowa – obowiązująca we wszystkich szkołach w kraju.

{jumi [*9]}

a