Sprzątanie biura przez firmę zewnętrzną lub osobę prywatną już od lat jest w Polsce standardem. Tylko najmniejsze firmy, zatrudniające kilku pracowników, wciąż decydują się na utrzymanie porządku we własnym zakresie. Dla dużych biur sprzątanie to konieczność podyktowana organizacją pracy. Niestety w wielu przypadkach, gdy do biura wkracza sprzątaczka, zaczynają się problemy. To właśnie drobne konflikty potrafią zepsuć początek dnia pracy. Wrocławska firma sprzątająca Cleneo od niemal roku pyta nowych klientów o ich dotychczasowe przygody z personelem sprzątającym. W styczniu 2013 r. na jej zlecenie Ośrodek Badań Opinii Adama Kowalskiego przeprowadził badanie ankietowe. Na tej podstawie powstał aktualny ranking najbardziej irytujących zachowań sprzątaczek biurowych.
Oto zestawienie najbardziej irytujących rzeczy, które robią biurowe sprzątaczki:
1. Brak kubka, lub mój kubek na innym biurku – 67 proc.
2. Segregowałam dokumenty cały dzień, a rano były znów na jednym stosie – 41 proc.
3. Pozamieniane krzesła przy biurkach – 32 proc.
4. Odłączone przewody, wtyczki – 24 proc.
5. Poprzestawiane kubły na śmieci – 17 proc.
6. Dokumenty podniesione w celu wytarcia biurka i położone z powrotem na mokrą powierzchnię – 12 proc.
7. Tablica w sali szkoleniowej dokładnie wyczyszczona z ważnych notatek – 11 proc.
8. Woda po nadmiernie podlanym kwiatku wycieka na parapet i dalej na biurko z dokumentami – 7 proc.
W ankietach znalazły się również bardzo nietypowe problemy – jeden z informatyków napisał, że codziennie znajduje na swoim biurku komputerową myszkę zwiniętą w kłębek. Ta sytuacja powtarza się każdego dnia bez względu na to, czy zostawia informacje na biurku „proszę nie zwijać myszki”, czy też nie. Jedynie jeden na 10 pracowników biur ma bezpośredni kontakt z serwisem, który opiekuje się jego biurkiem. Ponad 30 proc. ankietowanych przyznaje, że swoje uwagi przekazuje sekretarce, a ponad połowa zarządcy budynku lub portierni biurowca. Z kolei aż sześciu na dziesięciu pracowników biura nie było zadowolonych z pracy personelu sprzątającego. Negatywne opinie były powodowane głównie przez drobne niedociągnięcia lub… nadgorliwość personelu sprzątającego, który sprzątał biurka, porządkował dokumenty i zabierał kubki mimo usilnych próśb, aby tego nie robić.
{jumi [*9]}