wtorek, 25 wrzesień 2018 14:45

Nowa jakość rzeszowskiego lotniska - rząd spełnia obietnice Wyróżniony

Napisane przez Maciej Pawlak
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
fot. Wikipedia.org

Rząd, poprzez kontrolowaną przez siebie spółkę Polska Grupa Lotnicza (PGL), dał zielone światło dla kolejnej ważnej inwestycji na wciąż niedoinwestowanych wschodnich rubieżach.

Rzeszów-Jasionka - ósme lotnisko w Polsce pod względem przewiezionych w całym ub.r. pasażerów (niemal 700 tys. /dla porównania największe, warszawskie - 15,7 mln/) wzbogaci się o centrum serwisowe dla samolotów pasażerskich, w tym dla maszyn szerokokadłubowych, takich, jak np. Boeing 787 Dreamliner, Boeing 777 i Airbus A350.

Tzw. baza MRO (Maintenance Repair & Overhaul) ma zostać zbudowana w Rzeszowie przez Polską Grupę Lotniczą (PGL) we współpracy z LOT Aircraft Maintenance Services (LOT AMS). W bazie zatrudnienie znajdzie kilkaset osób. Inwestycja będzie kosztować około 100 mln zł, ma być gotowa w ciągu trzech lat.

Czy przeprowadzenie tak spektakularnej inwestycji byłoby możliwe za rządów PO-PSL? Być może, choć to bardzo mało prawdopodobne. Poprzednie władze obrawszy liberalny kurs w gospodarce, zdawały się ma mityczną „niewidzialną rękę rynku”. Zatem przedsięwzięć o takiej skali, z udziałem firm publicznych, zwłaszcza na ścianie wschodniej, w tamtym czasie można ze świecą szukać. Tym większego znaczenia nabiera obecna inicjatywa inwestycyjna Polskiej Grupy Lotniczej w podrzeszowskiej Jasionce .

Właściciel lotniska, spółka Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka, zadeklarował umożliwienie nabycia działek niezbędnych do przeprowadzenia inwestycji, a także wsparcie w ich skomunikowania i uzbrojenia w stopniu niezbędnym do jej przeprowadzenia. Zaś samorząd Podkarpacia zobowiązał się, że będzie współpracował z PGL i LOT AMS w procesie szkolenia i pozyskiwania pracowników potrzebnych do obsługi bazy serwisowej, m.in. poprzez stworzenie programów szkolenia w szkołach średnich i wyższych z całego regionu.

To, że będzie to niezbędne, potwierdził Łukasz Siwiński, członek zarządu LOT AMS ds. technicznych. Według jego szacunków komunikacja lotnicza odnotowuje bardzo silne tendencje wzrostowe. - Światowa flota samolotów pasażerskich w 2017 r. powiększyła się o 4 proc. w stosunku do roku poprzedniego, co dało aż 31 tys. nowych samolotów. Boeing przewiduje, że w latach 2017-2034 zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników technicznych wzrośnie aż do 754 tys. Należy wykorzystywać sprzyjającą koniunkturę, która prognozuje ogromne zapotrzebowanie na usługi MRO. (...)Dzięki nowoczesnej bazie [w Rzeszowie - przyp. M.P.] będziemy mogli zwiększyć udział eksportu usług przeglądów samolotów wąsko- i szerokokadłubowych dla światowych linii lotniczych.
Baza w Rzeszowie to kolejna z obietnic rządu, która zostanie spełniona. - Rola Polski w regionie nieustannie rośnie, w związku z tym podejmujemy szereg działań inwestycyjnych, w tym budujemy Centralny Port Komunikacyjny. Najnowsza inwestycja Polskiej Grupy Lotniczej w Rzeszowie-Jasionce spowoduje, że również pod względem obsługi przewoźników lotniczych będziemy mogli pełnić kluczową rolę w regionie Europy Środkowej i Wschodniej - mówi Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury.

-  Powstanie bazy serwisowej dla samolotów pasażerskich na Podkarpaciu to dowód na to, że rozwój spółek wchodzących w skład PGL i budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego oznacza rozwój nie tylko w sąsiedztwie Warszawy i Łodzi, ale też w innych regionach Polski. Baza MRO na terenie lotniska Rzeszów-Jasionka będzie pozytywnym bodźcem dla rynku pracy i dla gospodarki – komentuje prezes Polskiej Grupy Lotniczej i Polskich Linii Lotniczych LOT Rafał Milczarski. Co więcej - w nowym centrum serwisowym samolotów znajdzie zatrudnienie wysoce wykwalifikowana kadra inżynierów i mechaników lotniczych, których źródłem będą m.in. Dolina Lotnicza i Politechnika Rzeszowska - dodaje prezes.

Z kolei, w opinii marszałka województwa podkarpackiego Władysława Ortyla: - Jasionka to jest nasze centrum komunikacyjne(...) i właśnie dlatego chcemy je w dalszym ciągu rozwijać. Powyższe działania wynikają z naszej strategii, przy wyznaczaniu i realizacji której mieliśmy na uwadze także dynamiczny rozwój naszego narodowego przewoźnika i plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.