sobota, październik 01, 2022
Follow Us
niedziela, 09 lipiec 2017 09:11

"Rail Baltica" główną inwestycją kolejową na następne lata Wyróżniony

Napisane przez Maciej Pawlak
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
"Rail Baltica" główną inwestycją kolejową na następne lata Wikipedia

Zaktualizowany przez rząd w końcu ub.r. Krajowy Program Kolejowy, o wartości ponad 66 mld zł, dowodzi, że dla władz transport to nie tylko budowa dróg i autostrad czy lotnisk. Jedną z głównych inwestycji w ramach KPK będzie Rail Baltica, łącząca Warszawę przez Kowno, Rygę, Tallin z Helsinkami. W tym tygodniu PKP PLK zapowiedziały rozpoczęcie prac nad jednym z ważnych odcinków tej trasy w Polsce.


Będzie to o tyle ważne przedsięwzięcie, iż w obecnej wersji KPK ma za zadanie „wzmocnienie roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju, przez stworzenie spójnej i nowoczesnej sieci linii kolejowych”. Zaś „w efekcie aktualizacji osiągnięto spłaszczenie wydatków planowanych na lata 2019–2020, tzw. górkę inwestycyjną zmniejszono z 17 do 13 mld zł” - oceniło ministerstwo infrastruktury i budownictwa.
Według ostatniego komunikatu PKP Polskich Linii Kolejowych za ponad 641 mln zł spółka ta zmodernizuje kolejny odcinek linii Warszawa-Białystok na trasie międzynarodowego korytarza transportowego Rail Baltica. Przebudowane m.in. zostaną stacje Małkinia i Sadowne. Inwestycja obejmie także trzy mosty, tory, sieć trakcyjną, perony i przejazdy kolejowo-drogowe między stacjami Sadowne i Czyżew.

Wg PKP PLK efektem modernizacji będzie krótszy czas podróży i sprawne przewozy między Warszawą i Białymstokiem. „To aktualnie jedna z najważniejszych inwestycji na polskich torach o znaczeniu krajowym i międzynarodowym” - ocenia PKP PLK. Efektem prac PLK będzie skrócenie czasu podroży (między Warszawą, a Białymstokiem z 2 h 26 min do poniżej 2 h). Pociągi pasażerskie zwiększą prędkość ze 120 km/h do 160 km/h.

Prace będą prowadzone w latach 2017 – 2019. Wartość prac to ponad 641 mln zł, z czego 467 mln zł to dofinansowanie ze środków unijnego Funduszu „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF).
Na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz – Sadowne prace torowe i sieciowe zostały już zakończone. PLK przygotowują się do prac na kolejnym odcinku Rail Baltica Czyżew – Białystok. Obecnie prowadzone są prace projektowe. Roboty budowlane planowane są na lata 2018-2020.

PLK ogłosiły również przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji odcinka Białystok – Ełk. To będzie pierwszy etap prac w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa)”. Wartość inwestycji to 2,5 mld zł.

Projekty wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń powinny być zakończone w 2020 r. Realizacja robót budowlanych zaplanowana jest w latach 2020 – 2023. Cała inwestycja Rail Baltica pozwoli na sprawniejszy transport ludzi i towarów drogami kolejowymi, dotąd dość słabo wykorzystywanymi, między naszym krajem, a państwami bałtyckimi i północą Europy.

a