Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta
Przybierająca na sile rywalizacja między największymi gospodarkami świata może stwarzać szanse również dla Unii Europejskiej. Ważnym impulsem zacieśniającym współpracę gospodarczą były podpisywane indywidualnie z poszczególnymi państwami Azji umowy o wolnym handlu, które znacząco zredukowały lub zniosły bariery taryfowe, otwierając nowe perspektywy dla eksportu i importu. Wietnam, jako dynamicznie rozwijający się kraj Azji Południowo-Wschodniej, stał się jednym z kluczowych partnerów handlowych w regionie także dla Polski.
Polskie perły eksportowe
Przykładem udanej współpracy gospodarczej w Wietnamie jest działalność firmy Adamed, jednego z liderów na polskim rynku farmaceutycznym. Przejął on udziały w wietnamskiej firmie Davipharm i zainwestował w nią 60 mln dol., co plasuje ją wśród największych polskich inwestycji bezpośrednich w Azji. Obecnie Davipharm jest jedną z najszybciej rozwijających się firm farmaceutycznych w Wietnamie.
Ten sukces podkreśla znaczenie inwestycji w innowacje oraz strategicznego podejścia do ekspansji na rynki zagraniczne. Polskie firmy udowadniają coraz śmielej, że mogą skutecznie konkurować na globalnym rynku, wykorzystując swoje know-how oraz zdolność do adaptacji. Takich ambasadorów Polski w świecie potrzeba nam więcej! Być może dzięki pracy takich podmiotów, jak Centrum Promocji Krajowa Izba Gospodarcza (CP KIG), która wspiera przedsiębiorców w ich aspiracjach proeksportowych, coraz więcej firm aktywnie będzie konkurować również poza naszymi granicami kraju. Służą temu również wizyty bilateralne z udziałem przedstawicieli władz oraz towarzyszące im delegacje, jak choćby styczniowa wizyta premiera Wietnamu w 75. rocznicę nawiązania stosunków dyplomatycznych.
Wizyta kamieniem milowym w dalszych relacjach?
Wizyta premiera Phạma Minh Chínha w Polsce podkreślała rosnące zaangażowanie obu stron w rozwój globalnego handlu. Wymownym akcentem było spotkanie premiera Wietnamu z dr. n. med. Małgorzatą Adamkiewicz, przewodniczącą rady nadzorczej Adamed Pharma.
Wietnam stanowi doskonały przykład kraju, w którym polski biznes może odnosić sukcesy pod warunkiem zastosowania przemyślanej strategii i utrzymywania długofalowych relacji. Rozwój wymiany handlowej, wspierany przez m.in. inicjatywy proeksportowe CP KIG, pokazuje, że Polska ma realne szanse na wzmocnienie swojej pozycji w tej części świata.