Dobrostan dzieci chronią też dobre praktyki biznesowe – takie m.in. wnioski płyną z debaty pt. „Prawa dziecka w biznesie i mediach - Jak chronić najmłodszych przed nadużyciami?”, która odbyła się w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej 20 listopada – w dniu Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka.
Prawa dzieci w sieci
Dyrektorka Katarzyna Hernandez, reprezentująca Biuro Rzecznika Praw Dziecka, podkreśliła, że prawa dzieci powinny być brane pod uwagę na co dzień, również przy tworzeniu aktów prawnych i kampanii skierowanych do młodych. – Jeżeli dzieci spędzają dużo czasu w mediach społecznościowych, to czegoś tam szukają. Ważne jest, aby z nimi rozmawiać i dopytywać, czego im brakuje w szkole czy w domu – zaznaczyła Hernandez. Dodała, że Rzeczniczka Praw Dziecka planuje kampanię dotyczącą wizerunku młodych w sieci, przypominając, że dzieci mają prawo decydować o swoim wizerunku. – Nie odbierajmy dzieciom prawa do tworzenia własnego śladu cyfrowego – zaapelowała.
Globalne spojrzenie na prawa dzieci
Katarzyna Sokołowska z Save The Children podkreśliła, że ochrona praw dzieci nie może dotyczyć wyłącznie krajów Unii Europejskiej. Organizacja, którą reprezentuje, od ponad 100 lat działa w 120 lokalizacjach świata, starając się zapewnić ochronę dzieciom na każdym etapie ich życia. – Powinniśmy działać globalnie, aby prawa dzieci nie były traktowane jako „wolna amerykanka” poza UE – zaznaczyła ekspertka.
Przepisy kontra rzeczywistość
Agata Kiełczyńska, ekspertka z CRIDO, podkreśliła, że przepisy dotyczące reklam skierowanych do dzieci mają charakter negatywny – określają, czego nie można robić. – Przepisy mają za zadanie chronić dzieci przed nadużyciami, a ich zastosowanie jest bardziej praktyczne niż pozytywne regulacje, które szybko mogłyby się zdezaktualizować – powiedziała.
Dzieci w reklamie
Krzysztof Beling z Hasco-Lek zwrócił uwagę na aspekty etyczne reklamy produktów dla dzieci. – Naszym celem nie jest przekonanie dziecka, że zawiesina jest dobra na jego problem, ale raczej przekazanie informacji rodzicom. Pomimo, że ustawodawca dopuszcza reklamę skierowaną do dzieci, my jako firma stosujemy się do zasad etyki – podkreślił ekspert.
Ważność rozmowy z dzieckiem
Magdalena Pawlak, Prezeska Fundacji Dorastaj z Nami, zaznaczyła, że rodzice powinni odgrywać kluczową rolę w życiu swoich dzieci, pokazując im, że są ważne. – Słuchanie dzieci jest kluczem do budowania ich poczucia własnej wartości. Musimy znaleźć czas, aby z nimi rozmawiać i okazywać im, że są dla nas ważne – apelowała Pawlak.
Cała debata dostępna online
Całą debatę można obejrzeć na kanale YouTube Fundacji im. XBW Ignacego Krasickiego: obejrzyj debatę.
Debata zorganizowana została w ramach „IV Kongresu ESG – Liderzy Zrównoważonego Rozwoju – Europa”, a partnerem strategicznym była Hasco-Lek S.A. Partnerem merytorycznym była Krajowa Izba Gospodarcza.