wtorek, kwiecień 16, 2024
Follow Us
poniedziałek, 27 sierpień 2012 06:25

Czego nie wiemy o parabankach?

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Czego nie wiemy o parabankach? www.sxc.hu

Na pytanie co to są instytucje, które udzielają pożyczek i tylko przypominają „prawdziwe” banki nie potrafiło odpowiedzieć 54 proc. przepytanych przez UOKiK konsumentów.

Co dziesiąty badany uważał, że są to banki łatwo i szybko udzielające pożyczek. Ponad połowa nie umiała odpowiedzieć na pytanie, co się stanie z pieniędzmi powierzonymi parabankowi w sytuacji jego bankructwa. Badania na zlecenie Urzędu wykonał TNS Polska 2-5 sierpnia br. Jego celem była diagnoza stanu wiedzy i opinii Polaków na temat usług oferowanych przez przedsiębiorców działających na rynku finansowym.

Na pytanie: co to jest para bank? nie potrafiło odpowiedzieć 54 proc. respondentów – prawidłową odpowiedź znało 27 proc. Jednak co dziesiąty uważał, że parabank to bank, który łatwo i szybko udziela pożyczek. Możliwość uzyskania „szybkich pieniędzy” to najczęstszy powód, dla którego ankietowani zdecydowaliby się na pożyczkę w takiej instytucji (36 proc.). Połowa Polaków (50 proc.) nie umiała odpowiedzieć na pytanie, co się dzieje z pieniędzmi powierzonymi parabankowi w sytuacji jego bankructwa. 39 proc. konsumentów wiedziało jednak, że w takiej sytuacji mogą stracić wszystkie oszczędności. Co jest dla ciebie najważniejsze podczas inwestowania? Po pierwsze – zysk, po drugie - zabezpieczenie na wypadek bankructwa instytucji finansowej - to najważniejsze kryteria wyboru danej oferty dla ponad 1/3 Polaków (35 proc.). 17 proc. zwraca uwagę na opinie innych, rekomendacje analityków rynkowych oraz informacje o ofercie przekazywane przez kredytodawcę.

Ponad połowa ankietowanych (52 proc.) zadeklarowała, że przed podpisaniem umowy dotyczącej pożyczki lub zainwestowania pieniędzy czyta zawarte w niej warunki. Natomiast aż co piąty badany (20 proc.)nie robi tego nigdy. Prezes UOKiK prowadzi obecnie blisko 30 postępowań dotyczących instytucji parabankowych. Ocenia w nich m.in. jak sprawdzane jest zdolność kredytowa klientów, głównie w kontekście haseł reklamowych zachęcających do wyboru danej oferty: „pieniądze bez BIK”, „z komornikiem”, „na dowód”, „bez badania zdolności” itp. Analizowane są także umowy zawierane z konsumentami pod kątem występowania w nich klauzul niedozwolonych oraz sprzecznych z ustawą o kredycie konsumenckim. Wyniki analizy zostaną opublikowane jeszcze w tym roku.

W związku z rekomendacjami, jakie wypracowano w ramach współpracy pomiędzy instytucjami odpowiedzialnymi za rynek finansowy w Polsce, UOKiK przygotował propozycje zmian w prawie. Aby zwiększyć skuteczność naszych działań planujemy wprowadzenie do ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przepisu, dzięki któremu będzie można informować wszystkich uczestników rynku o potencjalnym naruszeniu przepisów konsumenckich przez instytucje finansowe. Urząd planuje ponadto ograniczyć możliwość kwestionowania przez przedsiębiorcę rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji. Jest to szczególnie ważne np. dla rozstrzygnięć nakazujących zaprzestania stosowania określonej praktyki albo wycofania reklamy, która narusza zbiorowe interesy konsumentów.

{jumi [*9]}

a