piątek, maj 14, 2021
Follow Us
sobota, 08 październik 2011 07:19

Płatna TV w Polsce

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Płatna TV w Polsce www.sxc.hu

Ilu jest w Polsce operatorów płatnej telewizji i jak wygląda konkurencja pomiędzy nimi? Co jest popularniejsze – antena satelitarna czy TV kablowa? Ile jest kanałów polskojęzycznych lub HD?

Odpowiedzi na te i inne pytania przynosi najnowszy raport UOKiK. Pod koniec lat 80. zaczęły w Polsce powstawać pierwsze telewizje kablowe, a w 1990 r. pojawiła się pierwsza niepubliczna stacja telewizyjna, działająca na terenie Wrocławia. Przez ten czas na rynku doszło do wielu zmian i w tej chwili więcej widzów korzysta z usług płatnej telewizji niż darmowego odbioru naziemnego. Obecnej sytuacji przyjrzał się dokładnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Efektem jest raport z badania rynku dostępu do płatnej telewizji. Analiza Urzędu objęła 185 przedsiębiorców, zbadano sytuację zarówno na terenie całego kraju, jak i na rynkach lokalnych – w 31 miastach. Zebrane dane dotyczą przede wszystkim lat 2007-2009. Usługi dostarczania płatnej telewizji świadczą satelitarne platformy cyfrowe, operatorzy kablowi oraz IPTV. Największą ilość abonentów (ponad 6 mln) posiadają operatorzy cyfrowych platform satelitarnych – to ok. 60 proc. użytkowników płatnej telewizji. Zauważyć można dynamiczny wzrost liczby osób korzystających z tych usług. W 2009 r. ich liczba wyniosła prawie 2,7 mln więcej niż dwa lata wcześniej. W Polsce działają cztery podmioty świadczące usługi dostępu do płatnej telewizji satelitarnej. Są to: Canal+ Cyfrowy (operator platformy Cyfra+), Cyfrowy Polsat, ITI Neovison (właściciel Telewizji N i Telewizji na kartę) oraz Telekomunikacja Polska. Obecnie największą satelitarną platformą cyfrową w Polsce jest Cyfrowy Polsat, który wyprzedza Cyfrę+.

Niewielu mniej abonentów posiadają telewizje kablowe. Z ich usług korzysta ok. 4,6 mln osób, a polski rynek jest trzecim co do wielkości w Europie. Działa na nim ponad 600 operatorów, jednak zgodnie z danymi Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej  ponad 60 proc. rynku należy do czterech największych operatorów. W 2009 r. w ofercie większości operatorów płatnej telewizji znajdowało się średnio 56 polskojęzycznych kanałów  nadawanych w systemie analogowym. W przypadku programów nadawanych w systemie cyfrowym występują znaczne różnice pomiędzy poszczególnymi operatorami. Ich liczba waha się od kilkudziesięciu do ponad 100. Coraz większa jest również oferta kanałów nadających w technologii HD. Jako pierwsza w Polsce, w 2007 r., ten standard wprowadziła Telewizja N. Wśród kablówek pionierem była Multimedia Polska. Obecnie najwięksi rynkowi gracze oferują co najmniej kilka programów HD. Zebrane przez UOKiK wnioski przyczyniły  się do wydania warunkowej zgody na przejecie przez UPC Polska spółki Aster. Badanie UOKiK wykazało m.in., że koncentracja doprowadziłaby do istotnego ograniczenia konkurencji na terenie Warszawy i Krakowa.

{jumi [*9]}

a