niedziela, grudzień 05, 2021
Follow Us
środa, 27 kwiecień 2011 07:19

Musimy wspierać polski eksport

Napisane przez KC / Gazeta Finansowa
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Konferencja w siedzibie KIG w Warszawie Konferencja w siedzibie KIG w Warszawie Fot.: KIG

Polska zajmuje końcowe miejsce wśród wszystkich krajów Unii Europejskiej pod względem eksportu. Taka sytuacja, zdaniem ekspertów z Krajowej Izby Gospodarczej, w dłuższej perspektywie czasu może skutecznie blokować rozwój naszej gospodarki.

{jumi [*4]}Krajowa Izba Gospodarcza i wydawnictwo Valkea Media, organizatorzy konferencji „Eksportowe znaki zapytania: Potencjał rynku. Możliwości wsparcia eksportu", wspólnie z przedstawicielami rządowych instytucji, producentów i importerów, starali się rozwiązać największe problemy polskiego eksportu.

W dyskusji uczestniczyli m.in.: Ewa Swędrowska-Dziankowska, z-ca dyrektora Departamentu Instrumentów Wsparcia w Ministerstwie Gospodarki; Grzegorz Gawin, dyrektor Departamentu Dyplomacji Ekonomicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych; Marek Kłoczko, sekretarz generalny Krajowej Izby Gospodarczej. Eksporterów reprezentowali: Sławomir Smoliński, dyrektor Biura Eksportu firmy Bumar; Marek Gajowniczek, w-ce prezes Ericpol Telecom i Hubert Kubik ze Związku Pracodawców Polskiego Związku Spirytusowego.

Z perspektywy partnerów zagranicznych obecni byli m.in.: Katarzyna Pąk, dyrektor Biura Komunikacji Ericsson; Henryk Cuga, sekretarz Polsko-Rosyjskiej Rady Biznesu oraz Mika Ruotsalo, prezes AB Baltic Trading Oy.

- Nasz eksport osiągnął satysfakcjonujący poziom pod względem ogólnej ekonomii, jednak biorąc pod uwagę wielkość eksportu per capita Polska zajmuje końcowe miejsce wśród krajów Unii Europejskiej – mówił Marek Kłoczko z KIG.

Jednym z powodów takiej sytuacji jest brak polskiego brandingu, czyli skutecznej strategii budowania marki, zauważył Grzegorz Gawin, przedstawiciel resortu spraw zagranicznych.

- Analizy pokazują konieczność budowania pozytywnego wizerunku naszych produktów – mówił.

Zdaniem polskich producentów, czyli najbardziej zainteresowanych, instytucje rządowe i branżowe powinny wspólnie promować nie tylko same produkty, ale też Polaków. – Potrzebne są przemyślane, długofalowe działania – przekonywali.

Uczestnicy paneli dyskusyjnych zgodnie też stwierdzili, że polskie produkty są niewątpliwie kojarzone z wysoką jakością, jednak tylko przez tych, którzy je znają. Upowszechnienie „polskiej marki" w świadomości odbiorców zagranicznych jest największym wyzwaniem przed jakim stoją krajowi producenci.

Podczas konferencji zaprezentowano także nową publikację przygotowaną przez wydawnictwo Valkea Media, Krajową Izbę Gospodarczą oraz izby branżowe „Made in Poland". Rocznik przedstawia sektory o wysokim potencjale eksportowym, analizy rynku eksportu w Polsce, komentarze prawne i doradcze. Analizy doradcze przygotowane zostały przez firmę konsultingową KPMG.

Wydanie publikacji jest częścią realizacji Projektu Promocji Polskiego Eksportu, nad którym patronat honorowy objęło Ministerstwo Gospodarki. W jego ramach, poza wydaniem rocznika, przeprowadzony zostanie konkurs Mister i Junior Eksportu, dzięki któremu wyróżnione zostaną produkty skutecznie zdobywające rynki zagraniczne. Finałowym akcentem Projektu będzie uroczysta gala, na której zostaną rozdane nagrody Mister i Junior Eksportu.

{jumi [*9]}

a