środa, marzec 03, 2021
Follow Us
czwartek, 18 luty 2021 22:57

Unijna strategia Zielonego Ładu - wymaga poszanowania realiów Wyróżniony

Napisane przez mat.pras
Oceń ten artykuł
(4 głosów)
Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej, komentował te założenia jako bardzo ambitne Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej, komentował te założenia jako bardzo ambitne

Debata „Infrastruktura i rynek przewozów kolejowych w Polsce”, zorganizowana w ramach EEC Trends przynosi dwa podstawowe wnioski dla Polski. Pierwszy mówi o konieczności nadrobienia zaległości inwestycyjnych, drugi to, że unijny plan Zielonego Ładu to bardzo ambitne założenie w Polskich realiach.

Cele które postawiał unijana strategia to redukcja dwutlenku węgla w transporcie o 90% do 2050 roku, w tym 100% dla transportu na trasach krótszych niż 500 km. Dla Polski oznacza to w praktyce całkowitą eliminację taboru o napędzie innym niż elektryczny. A przewozy kolejowe mają wzrosnąć o 100%.

Dotychczas często lepiej wychodziło nam wydawanie pomiędzy na inwestycje niż uzyskiwanie dzięki nim pozytywnych efektów dla pasażerów czy przewoźników.

Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej, komentował te założenia jako bardzo ambitne. - Chcemy wpisywać się w trend Zielonego Ładu. Uważamy, że należy go wprowadzać również w Polsce, ale w pewnej taktyce i porządku, która jest właściwa dla naszego kraju. Również przy założeniu, że sektor kolejowy w Polsce ma rosnąć dynamicznie - stwierdził Bittel.

Unijny plan stanowi bardzo ambitne założenie w polskich realiach. Dotyczy to chociażby przewozu towarów koleją w sytuacji, gdy będzie spadać zapotrzebowanie na węgiel w energetyce, a transport intermodalny wciąż rośnie w stosunkowo niskim tempie. Natomiast kolej dużych prędkości w Polsce ogranicza się obecnie do fragmentu Centralnej Magistrali Kolejowej - Krzysztof Niemiec, wiceprezes spółki Track Tec.

- Liczymy jednak, że inwestycje w infrastrukturą kolejową zapewnią rozwój naszej branży - nawet na kilkadziesiąt lat. W Hiszpanii czy Austrii doprowadziły one do wypracowania specjalizacji w zakresie wykonawstwa i produkcji taboru. Podobnie może być w Polsce - podkreślił Niemiec.

Żródło: WNP

a