Mniejsze miasta dysponują obecnie około 2,84 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Około 102 tys. mkw. nowych powierzchni zostało oddanych do użytku w pierwszej połowie br. M.in. były to Mazovia (28 tys. mkw.) w Płocku oraz Suwałki Plaza (21 tys. mkw.) w Suwałkach. Największe projekty, które mają zostać ukończone, to Galeria Victoria w Wałbrzychu (43 tys. mkw.) oraz Gemini Jasna Park w Tarnowie (41,5 tys. mkw).
W obiektów projektów planowanych na 2011 r., prawie 530 tys. mkw. znajduje się obecnie w budowie. Wśród nich Millennium Hall w Rzeszowie (79 tys. mkw.), którego budowa została wstrzymana na ponad rok. Nowy inwestor planuje oddać projekt do użytku w ostatnim kwartale 2011 r. Zapowiadane jest rozpoczęcie budowy dalszych 230 tys. mkw. powierzchni handlowych w drugiej połowie roku, jednak trudno obecnie ocenić, ile z tych planów zostanie zrealizowanych.
W związku z niesprzyjającą sytuacją gospodarczą w 2009 r. większość sieci musiała zweryfikować swoją politykę i plany ekspansji, a część firm zbankrutowała. Na rynku pozostały firmy, które poradziły sobie z kryzysem. Jednocześnie w pierwszym kwartale br. swoje pierwsze sklepy w Polsce otworzyły Mujii New Look. Sieci, które weszły na polski rynek w ub.r., dalej się rozwijają. Marki takie jak np. Starbucks, TK Maxx, Pandora oraz Peacocks wzbogaciły się o nowe lokalizacje w ciągu kilku pierwszych miesięcy tego roku. Również kilka luksusowych marek, których nadal niewiele jest obecnych na polskim rynku, postanowiło otworzyć w Polsce swoje sklepy. Jeszcze w 2009 roku na otwarcie swoich lokali w Warszawie zdecydowały się Valentino oraz EtroHome. Natomiast na początku 2010 r. swój sklep otworzył Rolex. W dalszej części roku ma pojawić się na polskim rynku Salvatore Ferragamo. Wszystkie tego typu firmy wybierają prestiżowe lokalizacje przy głównych ulicach handlowych – stwierdzają autorzy raportu Colliers International.
{jumi [*9]}