- Zapewnienie kluczowym pracownikom samochodu zarówno do celów służbowych jak i prywatnych uważane jest jako podstawowy element pakietu świadczeń. Potrzeba mobilności pracowników, globalizacja systemów świadczeń, presja konkurencji i relatywne korzyści podatkowe przyczyniły się do dużej popularności tego świadczenia - mówi Dariusz Dmowski, starszy konsultant w Mercer. - Jednakże, w wyniku spowolnienia gospodarczego i starań związanych z redukcją kosztów, międzynarodowe organizacje poddają wnikliwej analizie swoje polityki samochodowe, tak jak i inne świadczenia pozapłacowe – kontynuuje.
Wyniki badania pokazują, że samochody służbowe są najbardziej popularnym benefitem w obu Amerykach, a najmniej w rejonie Pacyfiku. Uprawnienie do samochodu służbowego jest również powszechne w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce, chociaż świadczenia różnią się w zależności od stanowiska. Samochody służbowe są powszechne w większości krajów w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie. Wśród pracodawców, którzy udostępniają samochody służbowe Słowenia ma najwyższy wskaźnik, następnie plasują się Belgia i Węgry. Inne kraje, w których samochody służbowe są bardzo popularne to Francja, Grecja, Czechy, Finlandia, Niemcy i Polska.
- Samochody służbowe uważane są w Polsce za jeden z najbardziej wartościowych i pożądanych benefitów. W oczach pracowników marka i model posiadanego samochodu służbowego świadczą nie tylko o zasobności firmy ale, przede wszystkim o kompetencjach i prestiżu jego użytkownika. Pracownicy korzystający z samochodów nie zawsze jednak zdają sobie sprawę z wartości finansowej, jaką generuje ich posiadanie. Według badań Mercer roczna wartość tego świadczenia, wyceniana z perspektywy pracownika, wynosi średnio od 17 do 27 tys. zł w zależności od poziomu stanowiska, a zatem również posiadanego modelu auta. Wycena ta bierze pod uwagę zarówno koszty zakupu lub leasingu samochodu jak i typowe koszty ponoszone na jego utrzymanie, przy założeniu, że samochód ten może być również użytkowany do potrzeb prywatnych – podsumowuje Dariusz Dmowski. Najpopularniejsze w Polsce samochody służbowe to (w odniesieniu do prezesów): Audi A6, BMW 5, Volvo S60/S80, Mercedes oraz Ford Mondeo/Focus, Opel Insignia /Vectra, Toyota Avensis, Volkswagen Passat, Volvo S60 (w odniesieniu do dyrektorów i kierowników).
{jumi [*9]}