środa, kwiecień 24, 2024
Follow Us
niedziela, 06 listopad 2011 18:54

Nowe standardy na kolei

Napisane przez wrs / Gazeta Finansowa
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Zaledwie dwa tygodnie trwały negocjacje umowy pomiędzy spółkami Siemens, a PKP CARGO na dostawę lokomotywy Eurosprinter typu ES64F4. Głównym warunkiem umowy było kryterium czasu. Siemens, już następnego dnia po złożeniu stosownych podpisów na umowie, przekazał przedstawicielom PKP CARGO kupiony sprzęt.

Lokomotywa będzie wykorzystywana do przewozów na trasach międzynarodowych.

PKP CARGO poszukiwało pilnie lokomotywy wielosystemowej do obsługi ważnych kontraktów przewozowych na trasach międzynarodowych, głównie na rynku czeskim, w związku ze zmniejszeniem liczby wykorzystywanych tam lokomotyw wielosystemowych Siemensa Eurosprinter typu ES64F4 VM, leasingowanych przez PKP CARGO od MRCE Dispolok (z czterech do dwóch sztuk). Lokomotywy te uzyskały świadectwa dopuszczenia do eksploatacji wydane przez wiele europejskich organów certyfikujących (m.in. w Czechach, na Słowacji, w Niemczech, w Austrii, na Węgrzech czy w Słowenii).

Istotnym warunkiem podpisania umowy na dostawę lokomotywy typu ES64F4 było kryterium czasu. Firma Siemens postanowiła sprostać tym wymogom i zaoferować niezwłocznie swoją lokomotywę. Wstępne rozmowy pomiędzy PKP CARGO, a Siemensem rozpoczęły się na początku września br. Ostatecznie warunki dostawy zostały uzgodnione w niecałe dwa tygodnie. Umowę podpisano 3 października br., a już następnego dnia miał miejsce odbiór lokomotywy.

W swoją pierwszą drogę do Polski, przez Czechy, lokomotywa wyruszyła 4 października, a do macierzystej lokomotywowni Czechowice Dziedzice dojechała nazajutrz, 5 października. Inspektor Urzędu Transportu Kolejowego, 6 października, w obecności przedstawicieli PKP CARGO i Siemensa potwierdził zgodność dostarczonej lokomotywy z typem BR189 VM, na który wydane zostało w Polsce świadectwo dopuszczenia do eksploatacji. Obecnie trwają testy i odbiory lokomotywy w Czechowicach Dziedzicach, po czym trafi ona niezwłocznie do obsługi pociągów w Czechach, wraz z dwiema leasingowanymi przez PKP CARGO lokomotywami tego samego typu.

Lokomotywy serii 189 to sprawdzone konstrukcje stosowane w transgranicznym transporcie kolejowym zarówno towarowym jak i pasażerskim. Mogą być eksploatowane przy sieciach z napięciem 15kV / 16,7Hz AC , 25kV / 50Hz AC jak i 1,5kV DC, 3kV DC. Lokomotywy są wyposażone w indywidualny napęd każdej osi. Uzyskują prędkość maksymalną 140 km/h. Masa lokomotywy to 87 ton.

{jumi [*9]}

a