Czyli my jak gdyby układamy sobie te puzzelki, które są w powietrzu i tworzymy sytuację, która ma się wydarzyć za 10-15 minut – mówi o pracy kontrolera ruchu lotniczego Janusz Janiszewski, p.o. prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
– Zawsze na każdą sytuację musimy mieć mniej więcej 4 rozwiązania i gdzieś z tyłu piąte, awaryjne, gdyby coś nie wyszło – dodaje Janiszewski. Standardowo kontroler ruchu lotniczego ma „na łączności” aż 14-20 samolotów jednocześnie! A jak wygląda dzień pracy w tym zawodzie? O tym również w wypowiedzi prezesa PAŻP.
A także:
Za co odpowiada kontroler ruchu lotniczego?
Jak kontroler ruchu lotniczego odpoczywa w przerwach?
Janusz Janiszewski – p.o. prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Absolwent Akademii Sztuki Wojennej (dawniej AON) na kierunku Zarządzanie ruchem lotniczym, ukończył również studia ekonomiczne we Wrocławiu.
Od 1999 r. jest kontrolerem ruchu lotniczego i posiada unikalną, ekspercką wiedzę i doświadczenie z obszaru planowania, rozwoju i zarządzania ruchem lotniczym. W trakcie swojej kariery zawodowej pełnił odpowiedzialne funkcje menadżerskie i zarządcze w PAŻP. Ponadto jest stałym członkiem Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, odpowiedzialnym za kwestie związane z rozwijaniem infrastruktury w związku z planowaną rozbudową sieci lotnisk w Polsce. W listopadzie 2020 r. został członkiem Network Management Board – Rady Zarządzania Siecią. Od grudniu 2019 r. jest też Przewodniczącym Rady Sterującej A6 Alliance – grupy największych europejskich dostawców usług żeglugi powietrznej.