czwartek, wrzesień 23, 2021
Follow Us
środa, 21 kwiecień 2021 12:46

Leonardo i PZL-Świdnik na Balt Military Expo 2021 Wyróżniony

Napisał
Oceń ten artykuł
(6 głosów)
Wśród prezentowanych produktów są śmigłowce morskie: AW159, AW101, bezzałogowy statek powietrzny pionowego startu AWHero Wśród prezentowanych produktów są śmigłowce morskie: AW159, AW101, bezzałogowy statek powietrzny pionowego startu AWHero fot. By Peng Chen - commons file, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=67339958

Koncern Leonardo wraz z PZL-Świdnik na Balt Military Expo 2021 zaprezentował ofertę dla Marynarki Wojennej RP.

Wśród prezentowanych produktów są śmigłowce morskie: AW159, AW101, bezzałogowy statek powietrzny pionowego startu AWHero (RUAS - Rotary Unmanned Air System), ponadto okręty typu PPA, FREMM i DOHA oraz Zautomatyzowany System Radarowego Nadzoru obszarów morskich (ZSRN).

Ponadto PZL-Świdnik prezentuje nowy, polski  śmigłowiec wielozadaniowy, oparty na platformie AW139, którego pełna produkcja odbywałaby się w świdnickich zakładach bezpośrednio w odpowiedzi na potrzeby polskiego wojska. Przedstawiciele Leonardo z Włoch, Wielkiej Brytanii i Polski biorą również udział w towarzyszącej targom konferencji NATCOM, podczas której prezentowane są rozwiązania Leonardo dla Marynarki Wojennej RP.

Obecnie PZL-Świdnik, jako główny wykonawca, będący częścią Leonardo Helicopters, realizuje zamówienie w ramach podpisanej w kwietniu 2019 r. umowy na dostawę czterech śmigłowców AW101 dla Marynarki Wojennej RP. Dostawy planowane są na 2022 r. Wraz z umową główną podpisano również umowę offsetową, której beneficjentem są Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 (WZL-1) w Łodzi, tworzące centrum wsparcia eksploatacji śmigłowców. Drugim beneficjentem kontraktu offsetowego jest Centrum Morskich Technologii Wojskowych Politechniki Gdańskiej.

Dla programu AW101, w PZL-Świdnik, jako centrum kompetencji struktur lotniczych w ramach Leonardo, od początku produkowane są płyty sufitowe, podłoga kabiny pilotów, górne owiewki kadłuba oraz panele podłogi śmigłowca. Następnie w świdnickich zakładach do produkcji wprowadzono konstrukcyjne elementy awioniki, takie jak główny panel instrumentów, skrzynki awioniki, konsole boczne. Kolejnym dużym komponentem AW101, który został wprowadzony do produkcji w Świdniku, była tylna część kadłuba oraz tylna rampa, najpierw dla programu japońskiego, a następnie dla włoskich sił powietrznych HH-101A CAESAR, a także Norwegii.

W 2019 r. wdrożono największy komponent AW101 - tylny kadłub dla włoskiego programu CAESAR (śmigłowce przeznaczone do odzyskiwania personelu), a następnie dla programu polskiego.

Śmigłowce mają być wykorzystywane do zwalczania łodzi podwodnych oraz do zadań ratownictwa bojowego CSAR.

Doskonałym uzupełnieniem dla tego śmigłowca w strukturach lotnictwa polskiej Marynarki Wojennej jest proponowany przez PZL-Świdnik, jako głównego wykonawcę w programie Kondor, śmigłowiec bazowania okrętowego AW159.  Przykładem interoperacyjności śmigłowców AW101 i AW159 jest Królewska Marynarka Wojenna Wielkiej Brytanii. Wraz z wprowadzeniem przez polską Marynarkę Wojenną śmigłowców AW101 dla wykonywania misji zwalczania okrętów podwodnych (ASW), zwalczania celów nawodnych (ASuW) oraz misji poszukiwawczo-ratowniczych na polu walki (CSAR), przyjęcie floty śmigłowców AW159 umożliwiłoby polskim siłom zbrojnym odniesienie dalszych korzyści oraz pozyskanie wiedzy zdobytej przez jedną z wiodących światowych marynarek wojennych i sojuszników NATO.

a