wtorek, marzec 02, 2021
Follow Us
niedziela, 10 styczeń 2021 19:58

Sklep budowlany online - kto rządzi na rynku i co kupują klienci? Wyróżniony

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(1 głos)

Czy jeśli ktoś Cię zapyta, umiesz wskazać jaki jest najbliższy twojego domu nieduży sklep budowlany (nie licząc dużych marketów)? Wiele osób nie potrafi.

A to dlatego, że rynek przejęły w tej chwili wielkie sieci budomarketów oraz internetowe sklepy budowlane – czasem działające przy sklepach stacjonarnych, a czasem wyłącznie jako e-commerce. Artykuły budowlane, wyłączając wyposażenie wnętrz, nie wymagają często oględzin na miejscu – można je zamawiać na podstawie zdjęć lub informacji o marce, wadze/objętości i przeznaczeniu.

Spojrzenie wstecz – sklepy budowlane online w Polsce i na świecie

Sprzedaż internetowa na całym świecie rejestrowała stabilny wzrost na przestrzeni ostatnich kilku lat. Według danych Gemius, jej wzrost  w 2019 r. wyniósł 6% w stosunku do roku 2018 a jej obroty sięgały 11,7mld euro. Rozwój sprzedaży internetowej wiąże się z wieloma czynnikami, z których najważniejsze to:

  • łatwość dostępu do produktów i materiałów,
  • rozwijające się metody płatności, których w powszechnym użyciu doliczyć można się już kilkanaście,
  • rozwijający się rynek usług logistycznych, co wpływa na zwiększenie konkurencji i spadek cen usług, związanych z dostawami,
  • coraz czytelniejsze i bardziej przyjazne platformy sprzedażowe,
  • systemy promocji,
  • uregulowania prawne, sprzyjające bezpieczeństwu kupujących.

O ile lata poprzednie nie wiązały się ze spektakularnymi wzrostami, to rok 2020 można uznać za prawdziwą rewolucję. Zagrożenie koronawirusem i wprowadzone w związku z nim restrykcje, sprawiły, że znaczna część sprzedaży stacjonarnej przeniosła się do sieci. Nie dysponujemy jeszcze dokładnymi danymi za rok 2020, ale wstępne dane szacunkowe pokrywają się z analizami Retailx i wskazują na wzrost rynku (rok do roku) prawie 30% a łącznych obrotów do ponad 20mld euro.

Jak na rynku internetowym wypadają sklepy budowlane?

Według analizy IBP Research wielkość dystrybucji materiałów budowlanych w Polsce wyniosła w 2020r. 53 mld złotych. Popyt na artykuły budowlane online wśród osób ankietowanych przez Gemius w 2019 r. wyniósł około 24% a według danych Grupy PSB w roku 2020 zwiększył się o około 7%, co pokrywa się z ogólnym wzrostem sprzedaży w tym sektorze.

Przeważającą część tortu spośród sklepów budowlanych (w tym z wyposażeniem domu i ogrodu), zarezerwowali (według respondentów) najwięksi rynkowi gracze: 

  • Allegro około 22%,
  • Castorama 18%,
  • OBI 15%
  • Leroy Merlin 13%.

Całkiem dobrze radzą sobie też średniej wielkości firmy zorientowane na klienta, który szuka materiałów spoza oferty dużych marketów lub na profesjonalistę z branży budowlanej. Przykładem takiego sklepu jest kim24.pl

Jak możemy zauważyć, w internetowej sprzedaży praktycznie nie istnieje żaden skład budowlany, operujący lokalnie. Być może przyczyn tego należy szukać w zasięgu ich działalności, rodzaju klientów, braku ambicji pretendowania do roli dystrybutora krajowego, czy też wąskiej ofercie.

Jakie artykuły budowlane kupują klienci w sklepach internetowych?

Wśród artykułów budowlanych najczęściej kupowanych za pośrednictwem platform e-sprzedażowych, znajdują się:

  • materiały wykończeniowe (płytki, gładzie, farby, tapety, gotowe wyroby drewniane, jak drzwi, czy typowe schody, panele),
  • materiały instalacyjne w tym wanny, umywalki, baterie, zawory,
  • artykuły elektryczne (akcesoria, kable, lampy),
  • gotowe produkty wyposażenia i aranżacji wnętrz.

Łatwo się zorientować, że kupowane w Internecie artykułu budowlane dotyczą „lekkiego” budownictwa i ograniczają się właściwie do klienta indywidualnego. Dzieje się tak dlatego, że „ciężkie” materiały budowlane (pustaki, cement, prefabrykaty, stal zbrojeniowa, konstrukcje) dotyczą w przeważającym zakresie rynku inwestycyjnego, który niezależnie od koniunktury nieco odmiennie komunikuje się z klientem.

Z punktu widzenia klienta indywidualnego, bardzo użyteczne są blogi na temat budowy i remontów, które można znaleźć na stronach sklepów internetowych. Przykładem kopalni rzetelnych informacji i materiałach budowlanych i wykończeniowych jest blog wspomnianej wcześniej firmy Kim24: https://kim24.pl/pl/blog

Wszystko wskazuje na to, że na pełne dane sprzedaży artykułów budowlanych online przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać. Jednakże, odpowiadając na pytanie postawione w tytule, z dużą dozą pewności możemy stwierdzić, że wciąż rozwijająca się e-sprzedaż będzie w kolejnych latach dominującą gałęzią dystrybucji materiałów budowlanych trafiających do klienta indywidualnego. 

a