wtorek, kwiecień 23, 2024
Follow Us
wtorek, 22 luty 2011 11:07

Pośrednicy w co piątej transakcji na wtórnym

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Pośrednicy w co piątej transakcji na wtórnym www.sxc.hu

Według informacji firmy Metrohouse & Partnerzy w największych polskich miastach agenci nieruchomości pośredniczą w co piątej transakcji na rynku wtórnym. Niedawno firma przeprowadziła  ankietę internetową, której uczestnicy wskazali, że największą korzyścią wynikającą z obsługi klientów przez agenta nieruchomości jest oszczędność czasu.

{jumi [*4]}Internauci mieli możliwość odpowiedzi na pytanie o powody korzystania z biur pośrednictwa. Aż 35 proc. udzielonych odpowiedzi wskazało, że pośrednik jest angażowany w proces transakcyjny, aby zaoszczędzić na czasie. Na drugim miejscu ankietowani wskazywali na fachową/profesjonalną pomoc w realizacji zlecenia (29 proc.). Bezpieczeństwo zakupu i bogatą ofertę wskazano odpowiednio w 19 i 17 proc. odpowiedzi. - Klienci są zabiegani, często powierzają nam klucze od mieszkań, doceniają to, że w ich imieniu agent umówi spotkanie, skoordynuje kontakt z doradcą kredytowym, wynegocjuje cenę nieruchomości i przygotuje komplet dokumentów do transakcji. W dużych miastach, gdzie tempo życia jest bardzo szybkie, sprzedaż lub kupno mieszkania we własnym zakresie jest szalenie czasochłonne – mówi Marcin Kubiak dyrektor biura Metrohouse we Wrocławiu.

Według firmy obecnie w Polsce licencje zawodowe pośrednika w obrocie nieruchomościami posiada ponad 15 tys. osób. W agencjach nieruchomości może pracować nawet kilka razy więcej agentów, ponieważ osoby zatrudnione w charakterze asystentów wykonują czynności pomocnicze w obrocie nieruchomościami. Porównując liczbę licencjonowanych agentów działających w Polsce do innych krajów europejskich można zauważyć, że rynek pośrednictwa nadal jest w stanie wchłonąć dużą grupę adeptów tego zawodu. – W Polsce jeden pośrednik przypada na blisko 2500 mieszkańców. To jeden z gorszych wyników w Europie. Rynek bez problemu jest w stanie przyjąć nowych pośredników, tym bardziej, że jest wiele obszarów, które wymagają zagospodarowania, mówi Mariusz Kania, prezes Metrohouse & Partnerzy. Wzrastające zapotrzebowanie na pośredników wynika m.in. ze zmian społecznych – specjalistyczne usługi powierzane są w ręce wykwalifikowanych ku temu doradców. Swój udział w popularyzowaniu usług pośrednictwa mają również sami pośrednicy. Pobieranie prowizji tylko od kupującego okazało się doskonałym modelem współpracy zachęcającym do skorzystania z usługi. Według badań portalu szybko.pl 13 proc. pośredników zamierza w 2011 r. pobierać prowizję tylko od jednej strony transakcji. – Korzyści są obopólne – agenci odnotowują więcej transakcji, a dla klientów usługi biur pośrednictwa są bardziej dostępne. Klienci zmieniają stereotypową opinię na temat pośredników, polecają ich rodzinie i znajomym – twierdzi Kania.

{jumi [*9]}

a