czwartek, maj 15, 2025
Follow Us
środa, 16 kwiecień 2025 11:39

Branding Ovation – promocja marek jagodowych i warsztaty marketingowe Wyróżniony

Napisane przez Bohdan Juchniewicz
Oceń ten artykuł
(3 głosów)

Branding Ovation to zarazem konkurs marek z branży jagodowej, jak też warsztaty marketingowe umożliwiające czerpanie wiedzy od praktyków i teoretyków. Cykliczne spotkanie ukazujące efekty firm z branży jagodowej walczących o pozycję na rynku pod kampanijnym zawołaniem „Czas na polskie superowoce”.

Motto: ”Wyróżniaj się lub zgiń. Jak przetrwać w erze morderczej konkurencji?” – Jack Traut, guru marketingu

Gdy doradzają praktycy

Plantatorzy, przetwórcy, marketingowcy, naukowcy przedstawili swoją – wyboistą nieraz - drogę do sukcesu. Na drugiej już gali zostały zaprezentowane wielce przydatne rozwiązania organizacyjne np. urządzenie samozbiorów z uwzględnieniem obecności najmłodszych gości, niekonwencjonalne zabiegi agrotechniczne, a także wyjątkowe posunięcia handlowe – np. owocowe stoisko typu „wyspa” w krakowskiej galerii handlowej Centrum Serenada, pierwsze tego typu w Polsce.

Warto jemu poświęcić trochę miejsca.

Pionierami byli - Agnieszka i Michał Leleniowie, zdobywcy tytułu „Truskawkowej Marki Roku 2024”. Uznali otwarcie pierwszego sezonowego stoiska w renomowanej galerii handlowej za wydarzenie dla całej branży jagodowej.

Otworzył się kolejny kanał dystrybucji. I punkt informacyjny, gdzie klienci mogą się upewnić czy to aby polskie owoce (odwieczne pytanie). To także okazja do zaproszenia na samozbiory. Strategia Państwa Leleniów to dotrzeć do klienta końcowego, poznać go i uniezależnić się od giełdy.

Przy rozważaniach o uniezależnieniu się od giełdy, od sprzedaży do przetwórni, nie można pominąć zeszłorocznego przeboju pod nazwą „Lody z farmy”, czyli pozarolniczej działalności gospodarczej Mateusza Maruszewskiego, zdobywcy tytułu „Jagodowa Marka Roku 2024” i jego świetne posunięcie - zagospodarowania truskawek z rodzinnej „Farmy Mój Owoc” i innych owoców od lokalnych plantatorów. Anegdota głosi, iż to efekt westchnięcia pewnego klienta odwiedzającego „Farmę Mój Owoc” – szkoda, że nie robicie tu lodów. I robią, przyciągają klientów, budują wokół gospodarstwa lokalną społeczność, wspomagają sąsiedzkie farmy i pobliską mleczarnię.

Duch przedsiębiorczości

Przedstawione relacje z zawodowej drogi pełne zaskakujących zwrotów jej przebiegu to zarazem pobudzający instruktarz dla obecnych na gali kolegów i koleżanek z jagodowej braci. Padały po cichu komentarze – „przecież ja też tak mogę robić”, i „że też wcześniej na to nie wpadłem”.

Z frontu walki o uniezależnienie się od łaskawości przetwórni owoców warto odnotować funkcjonowanie studiów podyplomowych na kierunku winiarstwa i cydrownictwa, o czym przypomniał jeden z przetwórców. Można mieć własne zbiory i własne przetwórstwo. 

Polska ważnym graczem

Równie interesująca była informacja o pogotowiu malinowym „Dr. Berry”. Pani dr Agnieszka Orzeł naukowiec i doświadczony hodowca owoców jagodowych, twórczyni nowych odmian malin i jeżyn, stworzyła pogotowie, które spieszy z pomocą w razie kłopotów na plantacji. Tam bowiem o skutecznym rozwiązaniu problemu i losach uprawy, czy zbiorów decydują godziny.

Nie można pominąć zagranicznych osiągnięć pani dr Agnieszki Orzeł. Stworzone przez nią odmiany podbijają światowe rynki.

Z kręgu eksporterów płynie przekaz o postrzeganiu Polski jako ważnego gracza na europejskim rynku sprzedaży borówek, malin, truskawek.

Tu warto przytoczyć słowa pana Marka Marca założyciela firmy „Ewa Bis” - wspierającej Stowarzyszenie „Polska Ekologia”, firmy eksportującej owoce do ok. 50 krajów świata. Trafnie podkreślił znaczenie wpływu nurtu eksportowego na poziom jakości na obszarze krajowym. Ten silny mechanizm gospodarczy wyrównuje wahania popytu zagranicznego i krajowego. 

Zwycięzcy na podium

Po wystąpieniach jagodowej drużyny przyszedł czas na ogłoszenie wyników prac jury. Przyznano następujące tytuły:

Jagodową Marką Roku 2025 – jest „Truskawka od Rolnika” Gospodarstwo Agnieszki i Michała Leleniów z Maszkowa w Małopolsce ( nagrodzeni także w zeszłym roku)

Tytuł Grand Prix Branding Ovation 2025 w kategorii Dział Marketingu – zdobyły Malinowe Factory i Borówkowe Factory, Horti Team i Hortus Media.

Tytuł Truskawkowej Marki Roku 2025 przypadł Mrs. Rolnikowej, Gospodarstwo Rolne Karoliny i Marka Pydów

Kamczacką Marką Roku 2025 - został Biohaskap, firmy Małgorzaty Jaszyk

Borówkową Markę Roku 2025 - przyznano Borówce Henrykowskiej, Gospodarstwo Beaty i Maksymiliana Karpierzów

Malinową Marką Roku 2025 - jest obecnie Owocowa Kryjówka w Gąsawach, Gospodarstwo Karoliny i Mateusza Wójcików

Porzeczkową Marką Roku 2025 - otrzymała DiWine Manufaktura Win Owocowych, Beaty Iwańczyk i Marcina Bańcerowskiego (obrońcy tytułu)

Jury konkursu tworzyli - Tomasz Pańczyk - Redaktor naczelny „Hurtu i Detalu”, Witold Boguta - Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, Marta Staszewska - Berry Lu, zdobywczyni Grand Prix Branding Ovation 2024 w kategorii Dział Marketingu, Mateusz Maruszewski - twórca marek „Farma Mój Owoc” i "Lody z Farmy", zdobywca tytułu Jagodowej Marki Roku 2024, Piotr Bucki - ekspert ds. komunikacji i Maciej Dolata z agencji INSPIRE smarter branding.

Gratulacje dla wszystkim zwycięzców i organizatorów tegorocznej i ubiegłorocznej edycji wielce twórczego przedsięwzięcia!

a