środa, kwiecień 24, 2024
Follow Us
czwartek, 09 wrzesień 2021 11:15

CBRE: 70% Polaków robi zakupy spożywcze w dyskontach, 14% w hipermarketach Wyróżniony

Napisał
Oceń ten artykuł
(1 głos)
Konsumenci mają do wyboru wiele formatów sklepów spożywczych. To m.in. sklepy sieciowe w formule 'convenience', czyli blisko miejsca zamieszkania, tradycyjne sklepy osiedlowe, dyskonty, średniej wielkości hipermarkety i supermarkety Konsumenci mają do wyboru wiele formatów sklepów spożywczych. To m.in. sklepy sieciowe w formule 'convenience', czyli blisko miejsca zamieszkania, tradycyjne sklepy osiedlowe, dyskonty, średniej wielkości hipermarkety i supermarkety Photo by Bernard Hermant on Unsplash

Obecnie 70% polskich konsumentów na zakupy spożywcze wybiera się do dyskontów, wynika z najnowszego badania CBRE. W dużych super- lub hipermarketach w jedzenie zaopatruje się 14% klientów, a małe sklepy osiedlowe preferuje 12%.

"Konsumenci mają do wyboru wiele formatów sklepów spożywczych. To m.in. sklepy sieciowe w formule 'convenience', czyli blisko miejsca zamieszkania, tradycyjne sklepy osiedlowe, dyskonty, średniej wielkości hipermarkety i supermarkety, a także specjalistyczne sklepy, np. z żywnością ekologiczną. W ostatnich latach obserwowaliśmy wiele zmian na rynku. Niektóre marki były przejmowane przez inne sieci spożywcze, poszukiwano nowych formatów działalności, rozwijano strategię 'omnichannel', czyli spójnego łączenia różnych kanałów komunikacji z klientem. Zmniejsza się też powierzchnia sklepów spożywczych w dużych centrach, a zwiększa w parkach handlowych. Intensywnie rozwijają się sieci 'convenience', czemu sprzyja boom mieszkaniowy" - powiedziała szefowa sektora handlowego w CBRE Magdalena Frątczak, cytowana w komunikacie poświęconym badaniu.

Największą popularnością dyskonty cieszą się wśród osób z małych miast (do 20 tys. mieszkańców), w których za takimi zakupami opowiedziało się 78% zapytanych. Wśród wszystkich badanych 14% żywność kupuje zazwyczaj w dużych super- lub hipermarketach, a 12% w małych sklepach osiedlowych. Wyłącznie w małych sklepach osiedlowych zakupy robi 8% respondentów, ale aż 38% przyznaje, że zdarza się im zaglądać do nich po drobne zakupy, wynika z badania.

Dla zdecydowanej większości osób duże znaczenie podczas wyboru sklepu na zakupy spożywcze ma jego odległość od miejsca zamieszkania. Niezależnie od preferowanego formatu sklepu 82% przyznało, że ważne jest, aby był blisko domu. Ten czynnik nie ma większego znaczenia dla 18% badanych, podano także.

"W pandemii wzrosło znaczenie odległości sklepów od miejsca zamieszkania. Obserwujemy to nie tylko w rozwoju sieci małych sklepów spożywczych, które można spotkać już niemal na każdym rogu, ale także zwiększaniu udziału w rynku parków handlowych, położonych w małych miastach i na obrzeżach, blisko dużych osiedli" - skomentowała Frątczak.

Badanie przeprowadzone dla CBRE na panelu Ariadna w dniach 25-28 czerwca 2021 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1082 osób od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.

a