niedziela, styczeń 19, 2020
Follow Us
wtorek, 14 styczeń 2020 04:45

Katowice-Mysłowice. Rowery na tory Featured

Written by AS
Rate this item
(1 Vote)

Już niedługo miłośnicy dwóch kółek z Katowic i Mysłowic zyskają dodatkowe trasy rowerowe. Dzień przed Wigilią podpisano list intencyjny w sprawie planowanej sprzedaży terenów nieczynnych linii kolejowych „Poniatowski – Wujek” oraz „JCC Poniatowski”, których właścicielem jest kolejowa Spółka CTL Maczki-Bór. W ich miejscu, docelowo, przebiegać będzie 20 kilometrowa trasa rowerowa. 

Planowana inwestycja jest możliwa dzięki porozumieniu zawartemu między Grupą CTL Logistics a Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią w Katowicach. W grudniu podpisano list intencyjny, w którym przedstawiciele Metropolii śląskiej wyrazili intencję zakupu gruntu po byłej linii piaskowej od CTL Logistics. Po sfinalizowaniu transakcji zostanie zrealizowany projekt budowy w 2020 r. tras rowerowych, przebiegających przez tereny miast Katowice i Mysłowice. 

Metropolii zależy na współpracy z właścicielami kolejowych nieruchomości, ponieważ pierwsza w regionie velostrada ma przebiegać trasami nieczynnych linii kolei przemysłowych. Jednym z takich podmiotów jest Spółka CTL Maczki-Bór, wchodząca w skład Grupy CTL Logistics, posiadająca grunty po byłej linii piaskowej. 

- Spółka CTL Logistics aktywnie włącza się w rewitalizację terenów pogórniczych, dlatego bez wahania przyjęliśmy propozycję współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią w Katowicach. Jesteśmy przekonani, że sprzedaż gruntu na potrzeby budowy nowych tras rowerowych, posłuży lokalnej społeczności – podkreśla Grzegorz Bogacki, prezes Zarządu CTL Logistics. 

Budowę tzw. velostrady, czyli bezkolizyjnej trasy rowerowej, mającej połączyć docelowo Katowice z miastami Zagłębia Dąbrowskiego, przygotowuje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM). 

- Planując budowę velostrady chcemy wykorzystać potencjał, jaki tkwi w nieczynnych liniach kolejowych. To szansa na danie im drugiego życia oraz rewitalizację terenów poprzemysłowych – mówi Karolina Mucha-Kuś, szefowa departamentu projektów i inwestycji GZM. I dodaje, że „współpraca z Grupą CTL jest kluczowa dla urzeczywistnienia naszych planów budowy velostrady”. 

Nowa trasa rowerowa o długości 20 kilometrów ma przebiegać przez granice administracyjne miast Katowice i Mysłowice. Grunt znajduje się obecnie w zarządzie Spółki CTL Maczki-Bór S.A., należącej od 2001 r. do Grupy CTL Logistics. Spółka ta dawniej nosiła nazwę Kopalnia Maczki-Bór i powstała z przekształcenia Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego w Katowicach.

Do majątku spółki należało pierwotnie m.in. 1 tys. ha gruntów, w tym tereny kolei piaskowej o długości ok. 130 km. Była to sieć linii kolejowych biegnących przez szereg miast regionu, odrębnych od sieci PKP i obsługujących transport piasku podsadzkowego z kopalni piasku Maczki-Bór do licznych kopalń węgla kamiennego. 

List intencyjny między Metropolią, a CTL Maczki-Bór, zakłada współpracę m.in. przy ustaleniu statusu prawnego i stanu technicznego wybranych gruntów oraz infrastruktury podczas audytu przebiegu zakładanej trasy. 

Metropolia rozważa trzy warianty poprowadzenia trasy. Każdy z nich zaczyna się w Katowicach, a kończy w Dąbrowie Górniczej. O dokładnym jej przebiegu, zdecydują wyniki szczegółowej analizy. Planowana budowa velostrady to wynik m.in. założeń Studium Metropolitalnych Tras Rowerowych powstałego w 2018 r., w którym znajdują się rozwiązania dotyczące wyznaczania tras dla rowerzystów.