Nowy dokument powinien zostać opracowany do 2020 r.
"Decyzja o budowie CPK została już podjęta, jest realizowana i określa ramy polityki lotniczej. Z tego powodu istniejący Program rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych wymaga zastąpienia nowym dokumentem. To od przedstawicieli środowiska zależy przedstawienie wspólnego stanowiska co do zakresu, roli i metodologii, którą powinniśmy się kierować w pracach nad tymi fragmentami polityki lotniczej, które będą dotyczyć rozwoju sieci lotnisk" - powiedział Wild, cytowany w komunikacie CPK.
Ostatni rządowy dokument dotyczący tego obszaru, czyli Program rozwoju sieci lotnisk i urządzeń naziemnych, został przyjęty uchwałą Rady Ministrów 8 maja 2007 r. i przez 12 lat został częściowo zrealizowany, a w pozostałym zakresie zdążył się zdezaktualizować, przypomniano.
Jak zauważa wiceminister infrastruktury, w perspektywie kilkunastu lat na polskim rynku można spodziewać się dużego wzrostu ruchu, związanego m.in. z dodatkową przepustowością w postaci CPK.
Centralny Port Komunikacyjny - szeroka dyskusja w gronie ekspertów na forum ekonomicznym w Krynicy.
"Budowa dużego portu przesiadkowego w danym kraju nie musi wcale wiązać się ze zmianą proporcji udziału w ruchu lotniczym. W tym kontekście budowa CPK może być dla lotnisk regionalnych szansą, a nie zagrożeniem" - podkreślił Wild.
Spotkanie zgromadziło przedstawicieli m.in. lotnisk regionalnych, Lotniska Chopina, PAŻP, ULC, Departamentu Lotnictwa Ministerstwa Infrastruktury i CPK. Inicjatorami spotkania byli przedstawiciele środowiska lotniczego, w tym Związek Regionalnych Portów Lotniczych zrzeszający lotniska odpowiadające dziś za 60% ruchu lotniczego w Polsce.
Spółka CPK podjęła się organizacji pierwszego z serii warsztatów. Uczestnicy rozmawiali o aspektach tworzenia polityki lotnictwa, jej zakresie, horyzoncie czasowym i metodyce, ale też m.in. o niedostatkach infrastruktury lotniczej w centralnej Polsce, niskiej przepustowości infrastruktury i ograniczeniach środowiskowych, podano także.
"Podjęliśmy się organizacji warsztatów jako równoprawny członek środowiska lotniczego. Jako cała branża widzimy potrzebę i konieczność wypracowania wspólnego stanowiska wobec wyzwań, jakie niesie rosnący ruch lotniczy. CPK jest projektem komplementarnym wobec istniejącej sieci lotnisk, który ma zwiększyć synergię całego systemu, dlatego dzisiaj na sali mamy wszystkich zarządzających infrastrukturą lotniskową" - wskazał członek zarządu CPK ds. części lotniskowej Dariusz Sawicki.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy tworząc konurbację Warszawsko Łódzką. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100% własnością Skarbu Państwa.