Wydrukuj tę stronę
poniedziałek, 13 maj 2019 20:06

CPK, port lotniczy Solidarność, powstaną nowe koleje Wyróżniony

Napisane przez ISB/RED/Tb
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Plan Centralnego Portu Komunikacyjnego Plan Centralnego Portu Komunikacyjnego

Centralny Port komunikacyjny to inwestycja która będzie lokomotywą dla innych projektów infrastrukturalnych. CPK zbuduje dodatkowe linie kolejowe, a PKP PLK zmodernizuje istniejące. Zarobią również polskie spółki produkujące tabor kolejowy.

Planowana budowa nowych i modernizacja starych linii kolejowych związana z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) to szansa na skok cywilizacyjny dla całej Polski, ocenili uczestnicy panelu pt. "Centralny Port Komunikacyjny. Czy ta inwestycja się zwróci?" podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG) w Katowicach. Będzie także szansą dla Polskich Kolei Państwowych (PKP) na skok jakościowy, pozyskanie nowych klientów, a w efekcie - znaczącą poprawę rentowności.

"Decyzja o wskazaniu CPK jako wykonawcy nowych linii kolejowych, a PKP PLK jako modernizującego linie istniejące wynikała z faktu, że oprócz niezbędnego doświadczenia wykonawczego potrzebne były także inne kompetencji jak np. wykup ziemi. Uznaliśmy też, że najbardziej racjonalnym rozwiązaniem będzie przekazanie nadzoru w jedne ręce, a więc spółki odpowiadającej za cały projekt" - powiedział pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild podczas panelu.

Jego zdaniem, w całym procesie niezbędna będzie ścisła współpraca między wszystkimi uczestnikami procesu budowy CPK, a więc PKP SA, PKP Polskie Linie Kolejowe czy PKP Intercity oraz "części lotniczej", czyli np. mniejszych portów lotniczych.

Plan CPK Centralny Port Komunikacyjny, port lotniczy Solidarność

"Planowane 1 600 km nowych linii kolejowych o szybkości 250 km/h daje szansę na ogromny skok polskiej kolei. Należy bowiem pamiętać, że po tych trasach nie będą przemieszczać się tylko pasażerowie lotniskowi, ale także Polacy podróżujący po kraju" - wskazał wiceprezes PKP SA Andrzej Olszewski podczas panelu.

Wiceprezes zwrócił także uwagę na pozytywny efekt odciążenia naszych dróg z samochodów, jeżeli podróżujący przesiądą się do pociągów. Aby jednak tak się stało, oferta PKP musi być nie tylko atrakcyjna cenowo, ale i czasowo.

"Zwiększenie prędkości przejazdów do 250 km/h daje także szansę na prawdziwy skok cywilizacyjny w całej Polsce. Patrząc na statystyki, gdzie od 2015 r. przewozy wzrosły o 70%, widać, że kolej ma szansę stać się podstawowym środkiem transportu między najpierw dużymi, a z czasem także mniejszymi miastami" - ocenił Olszewski.

Wiceprezes PKP SA liczy, że poza oczywistymi korzyściami dla pasażerów wpłynie także pozytywnie na rozwój i, przede wszystkim, rentowność całej kolei. Na nowym porcie lotniczym oraz nowoczesnych i przystosowanych do dużych prędkości liniach cała grupa może po prostu zarabiać.

"Do tego konieczne są jednak także inwestycje w nowe pociągi oraz stworzenie dobrej sieci połączeń. Liczymy, że aby obsłużyć zapowiadaną siatkę łączącą za kilka lat 120 miast w Polsce, konieczny będzie zakup minimum 120 nowoczesnych składów" - wyliczył członek zarządu PKP Intercity Adam Laskowski.

W jego ocenie, powinno dać to także impuls rozwojowy oraz szansę na zarobek dla polskich producentów taboru kolejowego. Priorytetem powinien być bowiem zakup w rodzimych fabrykach.

Artykuły powiązane

© 2019 KURIER365.PL