Raport przygotowany przez Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców „Transport na drogach Europy” pokazuję, że największym obciążeniem dla przewoźników są należności z tytułu podróży służbowych.
O ile w przypadku delegacji na terenie Polski, dzienna kwota dodatkowego wynagrodzenia średnio wynosi 10€, to jednak wyjazdy zagraniczne do krajów Unii Europejskiej mogą kosztować pracodawców do 60€.
Pracodawcy są zobligowani ponadto do wypłaty wyrównania do wynagrodzenia minimalnego związanego z regulacjami poszczególnych państw, w tym francuskiego Loi Macron.
- Najwyższe koszty związane z delegowaniem pracownika, ponosimy poruszając się na terenie Niemiec, Francji oraz Austrii. Liderem jednak jest Francja, gdzie stawka minimalna wynosi 10€. W Austrii z kolei jest wiele dodatków związanych z delegacją poza płacą minimalna. Dlatego finalnie godzinowa stawka w Austrii wynosi do 15€ na godzinę pracy, co w przeliczeniu na stawkę polską wynosi prawie 70zł. – mówi newsrm.tv Kamil Wolański, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców. Porównując stawkę minimalną w Polsce, czyli 13 zł widzimy zasadniczą różnicę. Konieczność dopłaty, czyli wyrównania wynagrodzenia według przepisów europejskich, w porównaniu do przepisów krajowych może znacząco wpływać na kondycję firm transportowych, ale nie tylko.
- Przez to może wzrosnąć usługa transportowa, a jak wiadomo transport jest taką gałęzią gospodarki, że jeżeli cena transportu wzrasta to wzrasta też cena końcowego produktu, który jest przykładowo dostarczany do sklepów – dodaje Kamil Wolański, ekspert OCRK.
Największe kwoty miesięcznej dopłaty dla kierowców zawodowych wypłacane są za podróże do Francji. Średnio, suma ta wynosi około 406 zł. W dalszej kolejności jest Austria z dopłatą na poziomie 241 zł oraz Niemcy z dodatkiem 129 zł.
Brak kierowców zawodowych, rosnące ceny paliw i kosztów opłat drogowych to tylko część problemów polskich firm transportowych. Według raportu, koszty generują nie tylko przepisy o płacy minimalnej, ale także dodatkowe obciążenia wprowadzane przez poszczególne kraje UE. Francuska ustawa z lipca 2016 roku, wprowadziła na przykład szereg innych przepisów dotyczących pracowników podróżujących do pracy na terenie Francji. Poza stawką minimalną, wynoszącą od 9,68 do 10,00 € za godzinę pracy, narzuca się dodatkowe warunki wynagrodzenia w postaci różnego rodzaju dodatków: stażowego, z tytułu pracy w porze nocnej, a także za pracę w niedziele i święta oraz z tytułu godzin nadliczbowych. Szereg dodatkowych regulacji prawnych przyczynił się do tego, że Francja stała się najdroższym kierunkiem delegowania kierowców zawodowych, a jednocześnie jej geograficzne położenie sprawia, że przewoźnicy nie mogą wykluczyć tego państwa z planowanych tras.
Badanie „Transport na drogach Europy” dotyczyło pierwszego kwartału 2017 roku i uwzględniało wyniki z ponad 800 firm transportowych i ponad 7000 kierowców.