środa, czerwiec 23, 2021
Follow Us
poniedziałek, 26 październik 2015 09:16

Brak rozbudowy viaTOLL to straty dla wszystkich Wyróżniony

Napisane przez Radosław Konieczny
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Brak rozbudowy viaTOLL to straty dla wszystkich fot. freeimages.com

Od początku istnienia systemu viaTOLL, przychody z elektronicznego poboru opłat za przejazd drogami wyniosły 5 mld zł i zasiliły Krajowy Fundusz Drogowy. Równocześnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad hamuje dalsze włączanie dróg do sytemu.

W marcu 2015 r. ministerstwo infrastruktury i rozwoju zawiesiło rozbudowę systemu e-myta do 2018 r. Pierwotne założenia systemu viaTOLL mówiły, że do 2018 r. system przyniesie KFD 20 mld zł. Z obecnych szacunków kwota ta może wynieść jedynie 10 mld zł. Winę za taki stan rzeczy ponosi zmniejszenie ilości dróg objętych poborem oraz zaniechanie objęcia nim samochodów osobowych.

- W 2010 r. parlament określił jak ma wyglądać system finansowania dróg w Polsce. Na budżet Krajowego Funduszu Drogowego składają się wpływy z opłaty paliwowej, z mandatów z fotoradarów, opłaty za przejazd autostradami oraz opłaty z elektronicznego systemu poboru opłat od samochodów ciężarowych. I właśnie ta ostatnia opłata generuje największy przychód. Dlatego nie jestem w stanie zrozumieć drastycznych opóźnień w rozszerzaniu systemu viaTOLL na kolejne drogi - powiedział Jerzy Polaczek, były minister transportu.

Nie tylko drogi

Straty wywołane zwłoką rządu, to nie tylko mniejsze fundusze KFD - do operatora systemu wpłynęło 4,6 tys. próśb od służb porządkowych o udostępnienie danych pojazdów potencjalnych przemytników. Ściana wschodnia Polski jest objęta systemem viaTOLL w dużo mniejszym stopniu, niż zachód kraju, co pozwala rosyjskim przemytnikom łatwiej przewozić kontrabandę, a tym samym uszczuplać budżet państwa o wpływy z akcyzy.

- System e-myto realizuje funkcje publiczne i można wyposażyć je w dodatkowe moduły i funkcjonalności. Natomiast elektroniczny pomiar wagi pozwala na wykrycie przemycanej kontrabandy czy nielegalnych emigrantów. Nie ma mowy o inwigilacji i podejrzeniach konkretnej osoby, organy mogą zareagować na każdą nieprawidłowość i stale monitorować przewożone towary - powiedział dr Łukasz Kister z Instytutu Jagiellońskiego, ekspert ds. bezpieczeństwa.

Tak jak nie ma darmowych obiadów, tak samo nie ma darmowych dróg, a przez decyzję rządu o przesunięciu rozbudowy viaTOLL do 2018 r. zapłacimy wszyscy.

a