Umowy obejmują m.in.:
- budowę drogi ekspresowej S5 odcinek Gniezno - Poznań (węzeł „Kleszczewo”), realizowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Wartość kontraktu wynosi 1,5 mld zł. Kwota unijnego wsparcia to 1,12 mld zł. Łącznie zostanie wybudowanych 35 km drogi ekspresowej i przebudowanych 6,5 km drogi krajowej;
- modernizację linii kolejowej nr 8, budowa łącznicy do lotniska Okęcie (od przystanku osobowego Służewiec do stacji MPL Okęcie) realizowaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Planowany całkowity koszt realizacji projektu wynosi 366 mln zł, współfinansowanie ze środków unijnych - 202 mln zł. Przedmiotem projektu jest budowa łącznicy kolejowej umiejscowionej częściowo w tunelu (długość wybudowanej linii kolejowej 2 km linii toru podwójnego) oraz modernizacja toru nr 1 linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Służewiec – Lotnisko Okęcie wraz z modernizacją przystanku osobowego Warszawa Służewiec (długość przebudowanej linii kolejowej 1,24 km toru pojedynczego).
- uruchomienie obsługi transportem kolejowym warszawskiego Lotniska Okęcie im. Fryderyka Chopina, realizowane przez Szybką Kolej Miejską Sp. z o.o. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 369,4 mln zł, w tym środki unijne 150,4 mln zł. W ramach projektu zostanie zakupionych 13 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) niezbędnych do obsługi pasażerskich przewozów kolejowych na odcinkach MPL Okęcie – Legionowo oraz MPL Okęcie – Sulejówek–Miłosna.
Realizacja obu projektów kolejowych sprzyjać będzie:
- połączeniu portu lotniczego Okęcie z centrum Warszawy oraz miejscowościami podmiejskimi takimi jak Legionowo i Sulejówek-Miłosna,
- skróceniu czasu podróży na odcinku Lotnisko Okęcie – Metro Centrum,
- podniesieniu standardów podróży i bezpieczeństwa pasażerów,
- ułatwieniu komunikacji podczas Euro 1012,
- zwiększeniu dostępności ośrodków edukacji, kultury, sportu itp.,
- zwiększeniu ochrony środowiska naturalnego poprzez udostępnienie środków transportu alternatywnych w stosunku do komunikacji kołowej.
{jumi [*9]}