PKO Bank Polski od lat angażuje się w projekty z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Wiele z nich sam zainicjował. Jesteśmy świadomi konieczności zrównoważonego rozwoju, a nasze priorytety w tym obszarze spójne są z zasadami funkcjonowania firmy, jej misją, wartościami, a także strategią biznesową.
Bank wspiera akcje charytatywne i razem z klientami oraz lokalnymi społecznościami realizuje autorskie inicjatywy m.in. Bankową Akcję Honorowego Krwiodawstwa. Zachęca Polaków do niesienia pomocy udostępniając kartę affinity „Dobro Procentuje". Jej posiadacz sam wybiera cel, na jaki Bank ma przeznaczyć część swojego dochodu z transakcji bezgotówkowych dokonywanych przy jej użyciu. Inspirujemy do aktywności na rzecz chorych i potrzebujących organizując biegi charytatywne. Wspieramy także projekty w
obszarze tradycji i kultury. Realizowane przez nas praktyki przynoszą wymierne efekty.
Doceniamy siłę, która tkwi w naszych pracownikach, klientach, lokalnych społecznościach i akcjonariuszach. Wiemy, jak ją wydobyć i ukierunkować na wspólne inwestycje w rozwój kapitału społecznego, ochronę środowiska, relacje z interesariuszami. Jesteśmy aktywni w środowisku, w którym prowadzimy biznes, bo jak mówi afrykańskie przysłowie: „Potrzebna jest cała wioska, żeby wychować jedno dziecko".
Agnieszka Kielichowska,
Dyrektor Biura Komunikacji i Odpowiedzialności Społecznej
PKO Bank Polski
Organizacja akcji charytatywnych oraz sens tego typu działań jest tematem, który wywołuje w naszym społeczeństwie wiele emocji. Podnoszony jest najczęściej przy okazji dużych wydarzeń dobroczynnych i zawsze ma równie wielu gorących zwolenników co przeciwników.
Każdy z nas ma prawo samodzielnie decydować o swoim zaangażowaniu społecznym i wyborze celu, na który chce przekazać swoją pomoc. Można zatem wspierać akcje charytatywne, albo tego nie robić, ale nikogo nie trzeba przekonywać do korzyści płynących z efektu skali przy wspólnym zaangażowaniu w działania dobroczynne.
Dobrym przykładem są aktywności podejmowane przez wolontariat pracowniczym, w ramach którego pracownicy, którzy czują potrzebę i chęć pracy społecznej, znajdują wsparcie dla swoich działań w potencjale firmy. Bardzo ważne jest to, żeby wolontariusze znali potrzeby środowiska, w którym żyją i pracują, jak również to, żeby mogli sami inicjować akcje, które są bliskie ich sercu. Projekty zgłaszane oddolnie i realizowane przez pracowników, przy wsparciu zarządu firmy, są jednym z ważniejszych czynników motywujących do działań dobroczynnych. Właśnie w tym celu HP organizuje w swoich Centrach we Wrocławiu tzw. Dni Wolontariatu, podczas których pracownicy HP spotykają się z przedstawicielami wrocławskich fundacji oraz organizacji pozarządowych. Podczas tych spotkań mogą poznać potrzeby podopiecznych poszczególnych instytucji i programy, które można realizować. Takie rokroczne spotkania owocują wspólnymi akcjami w kolejnych miesiącach. Warto gromadzić doświadczenie w pracy społecznej i mądrze pomagać, wówczas nie ma obaw, że zaoferowana pomoc nie trafi do potrzebujących.
Działania charytatywne, poza wymiernym aspektem dobroczynnym, w sposób istotny wpływają na wizerunek firmy. Pokazują jej odpowiedzialność i zaangażowanie społeczne, wpisują się przy tym w strategiczne cele przedsiębiorstwa. Fantastycznie integrują zespół oraz zwiększają zadowolenie i satysfakcję z pracy. Umożliwiają pracownikom realizację zainteresowań i pasji oraz wykorzystanie wielu umiejętności pozazawodowych. Budują więź emocjonalną pomiędzy pracodawcą a zespołem.
Hanna Adamczyk-Biernacka,
Koordynator akcji wolontariatu pracowniczego w Globalnym Centrum Biznesowym Hewlett-Packard
{jumi [*9]}