Przy konstrukcji oszacowania dochodów budżetu państwa w 2014 roku przyjęto następujące wskaźniki makroekonomiczne m.in.: realny wzrost PKB o 2,5 proc., inflacja – 2,4 proc., nominalny wzrost wynagrodzeń w gospodarce narodowej o 3,5 proc., wzrost spożycia prywatnego o 4,6 proc. (w ujęciu nominalnym), stopa bezrobocia rejestrowanego –13,8 proc.
Limit wydatków budżetu państwa na 2014 r. jest niższy o blisko 1 proc. od planowanego w projekcie nowelizacji ustawy budżetowej na 2013 r. Podobnie jak w latach poprzednich największy udział w wydatkach ogółem będą stanowić dotacje i subwencje (47,2 proc.), wydatki bieżące jednostek budżetowych (20,3 proc.) oraz wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa (11,1 proc.). Limit wydatków uwzględnia zaplanowane na 2014 r. zmiany w systemie emerytalnym, w jego części kapitałowej, które będą oddziaływać na budżet państwa poprzez obniżenie dotacji do FUS, obniżenie wydatków na obsługę długu publicznego oraz potrzeb pożyczkowych netto budżetu państwa.
Jednocześnie w projekcie uwzględniono również budżet środków europejskich: dochody w wysokości 78,0 mld zł i wydatki 78,3 mld zł oraz deficyt 0,4 mld zł.
Na sfinansowanie deficytu budżetu państwa, deficytu budżetu środków europejskich oraz ujemnego salda przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania w łącznej kwocie 55,0 mld zł złożą się: saldo finansowania krajowego – 32,4 mld zł i saldo finansowania zagranicznego – 22,5 mld zł. Projekt ustawy budżetowej na 2014 r. został skierowany do konsultacji z partnerami społecznymi w ramach Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych.
{jumi [*9]}