czwartek, kwiecień 18, 2024
Follow Us
piątek, 15 marzec 2013 06:46

Szkoła za ćwierć wieku

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Zwycięska drużyna z krakowskiego LO Zwycięska drużyna z krakowskiego LO Fot. arch.

Odnawialne źródła energii, racjonalne gospodarowanie zasobami, innowacyjne materiały budowlane oraz spójność koncepcji – to wyróżniki projektu drużyny Kraków Sci-Tech Team, która zwyciężyła w Krajowym Konkursie Sci-Tech Challenge 2013.

Założeniem programu firmy ExxonMobil i Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości jest zachęcenie młodzieży do studiowania na kierunkach ścisłych. Zadaniem uczniów było wyobrażenie sobie szkoły w 2040 r. – jednak różniącej się od obecnych standardów. Szkoła przyszłości miała być wydajna energetycznie, generować minimalną ilość odpadów oraz być rentowna w budowie i eksploatacji. Najlepszy pomysł przedstawili uczniowie z II Liceum Ogólnokształcącego imienia Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie – Oliwer Goliński, Magdalena Kaszuba, Kacper Kasprzyk, Agnieszka Krzyworzeka i Jakub Stojek, pod opieką Marioli Worotniak. Szkoła ich projektu ma wykorzystywać wszelkie dostępne źródła energii – wodę, wiatr, słońce, drgania wytwarzane przez uczniów oraz odpadki organiczne. Do izolacji budynku wykorzystana zostanie trzcina zamiast nieekologicznego styropianu, a do nawadniania zieleni i szkolnych grządek – deszczówka. Teraz drużyna przygotowuje się do europejskiego finału w Mediolanie, w terminie 17-19 kwietnia 2013 r.

Konkurs odbył się w ramach drugiej edycji programu Sci-Tech Challenge w Polce. Równocześnie ExxonMobil w ramach sieci Junior Achievement Young Enterprise (JA-YE) prowadzi program w ośmiu innych krajach – Belgii, Francji, Holandii, Niemczech, Norwegii, Rosji, Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech. Do tej pory w Europie wzięło w nim udział 5400 uczniów. W Polsce program dociera rocznie do około 800 uczniów, którzy wypełnili quiz na stronie programu poświęcony zagadnieniom związanym z wykorzystaniem istniejących zasobów paliw i racjonalnemu gospodarowaniu energią.

{jumi [*9]}

a