Te zmiany na rynku dotykają także bezpośrednio firmy kooperujące, takie jak dostawcy kruszyw. Około jedna trzecia składu betonu to cement, a dwie trzecie to właśnie kruszywa. Skoro cement w skali roku odnotował spadek na poziomie ok. 10 proc., a we wrześniu tego roku nawet 25 proc., to łatwo policzyć, jak bardzo zmniejszyła się sprzedaż kruszyw. - Obecna sytuacja jest wynikiem zakończenia dużych inwestycji infrastrukturalnych i spowolnienia inwestycyjnego w okresie trwania Mistrzostw Europy w piłce nożnej – ocenia Piotr Żelazowski, dyr. handlowy Olsztyńskich Kopalni Surowców Mineralnych, czołowego producenta kruszyw mineralnych w Polsce. Rozgrywki EURO 2012 odbywały się w okresie, który zwykle jest jednym z dwóch w roku szczytów, jeśli chodzi o zapotrzebowanie na materiały budowlane. W tym roku tego szczytu praktycznie nie było.
O zmianie inwestycyjnych trendów świadczy także zauważalne przez producentów betonu i dostawców kruszyw przesunięcie na inwestycyjnej mapie Polski. - Rok temu niepodważalny prym jeśli chodzi o inwestycje, w których uczestniczyły firmy z naszej branży wiodła Warszawa. Dziś odbiorcą numer jeden jest Łódź, gdzie powstaje m.in. dworzec Łódź Kaliska i trasy: S8 i S14 wykonywane przez włoską firmę Astaldi, Budimex i Skanską, odbiorcą numer dwa Trójmiasto, a dopiero na trzecim miejscu znajduje się stolica – mówi Żelazowski.
Nadzieję na sprzedaż dają planowane przetargi na inwestycje drogowe w 2013 roku, takie jak budowa odcinków trasy S7 Gdańsk-Warszawa: Miłomłyn-Ostróda, Ostróda-Olsztynek, Nidzica-Napierki. Firmy z branży betonu i kruszyw liczą także na spełnienie rządowych zapowiedzi usprawnienia sieci dróg pomiędzy miastami wojewódzkimi a Warszawą. Inwestycje te miałyby –według rządowych zapowiedzi – ruszyć w 2014 r.
{jumi [*9]}