piątek, marzec 29, 2024
Follow Us
czwartek, 09 luty 2012 10:39

Banki nie odrobiły lekcji

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Banki nie odrobiły lekcji www.sxc.hu

Nowa ustawa o kredycie konsumenckim nie jest przestrzegana przez część pracowników banków, którzy często nic o niej nie wiedzą – wynika z badań „Gazety Bankowej”.

Ustawa nakazuje bankom, by jednoznacznie, przejrzyście i szczegółowo informowały kredytobiorców o warunkach i kosztach uzyskania kredytu. Nowe przepisy obowiązujące od 18 grudnia ub.r., określają, że kredytem konsumenckim jest kredyt lub pożyczka w wysokości do 255.550 zł. Obejmują one więc większość oferowanych na rynku kredytów i pożyczek. Zmiany, które wprowadziła ustawa, mają za zadanie między innymi ułatwić kredytobiorcom porównanie ofert różnych banków. Ma w tym pomóc specjalny, jednolity dla każdego banku formularz informacyjny, w którym muszą zostać przedstawione wszystkie koszty kredytu. Formularz ten miał zamknąć bankom drogę do tworzenia zapisów z gwiazdkami, które pozwalały ukryć niewygodne koszty i nierzadko były wielkim utrapieniem dla kredytobiorców.
Dziennikarze „Gazety Bankowej sprawdzili, jak zapisy nowej ustawy o kredycie konsumenckim dotyczące kwestii prezentacji oferty kredytu przekładają się na praktykę. Pod lupę wzięli 17 oddziałów następujących banków: Alior, BZ WBK, Citybank, Credit Agricole (dawny Lukas Bank), DnBNord, Eurobank, Getin Bank, ING, Invest Bank, Kredyt Bank, Millenium, Multibank, Nordea, PBS, Pekao SA, Polbank, PKO BP, zlokalizowanych w Trójmieście.  Z badania wynika, że tylko w dwóch z badanych placówek klient otrzymał formularz informacyjny stanowiący załącznik do ustawy (Polbank i BPS). W siedmiu bankach (BZ WBK, Citybank, Invest Bank, Kredyt Bank, Millenium, Multibank, PKO BP) pracownicy, przedstawiając ofertę dotyczącą kredytu konsumenckiego, posługiwali się wydrukiem  z tabelą, w której były wyszczególnione dane (lub ich zdecydowana większość) wymagane przez ustawę. Natomiast w pozostałych bankach pracownicy nie wiedzieli o
obowiązku dokonania tzw. asysty przedkontraktowej polegającej albo na wydaniu formularza zawierającego  niezbędne informacje, albo na udzieleniu klientowi tych informacji w formie ustnej lub pisemnej. W Banku Pocztowym, Credit Agricole i Eurobanku klient otrzymał kartkę, na której odręcznie zapisano jedynie trzy z dziesięciu obowiązkowych parametrów: całkowitą kwotę kredytu, liczbę rat oraz wysokość miesięcznej raty.  W banku Nordea dodatkowo jeszcze podano klientowi stopę oprocentowania. Natomiast w Getin Banku – oprócz powyższych danych – klient otrzymał informację na temat całkowitej kwoty do zapłaty. W Pekao SA z kolei zabrakło danych na temat wysokości odsetek, całkowitej kwoty do zapłaty i całkowitego kosztu kredytu. WDnBNord jedynie poinformowano klienta, że nowa ustawa weszła w życie i powoduje ona tylko tyle, że trudniej jest teraz uzyskać kredyt. Pracownicy banku nie udzieli klientowi żadnych informacji, o które prosił, a których wymaga nowa ustawa.
{jumi [*9]}

a