Połowa grudnia to dla pracodawców chcących nagrodzić swoich pracowników przed świętami ostatni moment na podjęcie decyzji, w jaki sposób to zrobić. Coraz popularniejszą formą premiowania stają się przedpłacone karty płatnicze.
Dają one dużo więcej korzyści niż bony towarowe i to zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi. – Podstawową zaletą kart, ale oczywiście nie jedyną, jest ich zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych - podkreśla Adam Kompowski, prezes Bonus Systems Polska SA, największego w Europie Środkowo-Wschodniej operatora m.in. programów motywacyjnych i lojalnościowych opartych o karty przedpłacone. Paczki czy kosze świąteczne, fundowane przez zakład pracy, powoli odchodzą w zapomnienie. Pracodawcy wolą korzystać z nowoczesnych rozwiązań, dogodnych również dla pracownika. Karta podarunkowa, ufundowana jako rodzaj świątecznej premii, pozwala bowiem obdarowanym samodzielnie decydować, na co i gdzie chcą wydać pieniądze. Korzystne rozwiązania podatkowe, obejmujące przedpłaconą kartę podarunkową, są chętnie wykorzystywane przez firmy na bazie nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z 2009 r. Objęła ona zwolnieniem od podatku dochodowego świadczenia pieniężne, otrzymywane przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Limit zwolnienia z podatku to 380 zł rocznie na osobę. Regulacja obejmuje również środki przekazywane w formie przedpłaconej karty płatniczej. Nie dotyczy jednak bonów papierowych. Jeśli pracownicy otrzymają karty o wartości 380 zł, to na jednej karcie – w porównaniu z „tradycyjną” premią – pracownik oszczędzi 68,40 zł. Spółka lub instytucja zatrudniająca 200 pracowników może więc przy tych samych nakładach finansowych co na bony dać pracownikom aż o 13,6 tys. zł więcej w formie kart przedpłaconych. Jak wynika z badania przeprowadzonego w grudniu 2010 r. przez ARC Rynek i Opinia, 53 proc. firm przyznaje z okazji świąt Bożego Narodzenia świadczenia pozapłacowe. Wśród pozapłacowych świadczeń materialnych, stosowanych przez pracodawców, znajdują się m.in. różnego rodzaju bony, karnety, bilety, a od kilku lat dzięki swym zaletom rynek podbijają karty przedpłacone.
Przedpłacone karty płatnicze, takie jak np. karta podarunkowa Bonus Systems Polska, stają się coraz popularniejszą formą premiowania, ponieważ oferują więcej korzyści i możliwości zastosowania niż bony towarowe – zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi. - Dużą zaletą kart jest możliwość wielokrotnego ich zasilania dowolną kwotą. Karty Bonus Systems są ważne przez dwa lata, a więc pracodawca może je doładować pracownikom przy okazji kilku kolejnych świąt, bez konieczności ponownej dystrybucji wśród pracowników - podkreśla Kompowski. To zaleta, którą doceniają firmy o dużym zatrudnieniu. Ponadto karty oferują dostęp do licznych promocji i rabatów. Karty są też przyjazne w użytkowaniu. Akceptuje je coraz więcej sklepów i punktów usługowych – obecnie w Polsce już ponad 250 tysięcy. W porównaniu z papierowymi kuponami są znacznie wygodniejsze, np. dlatego, że użytkownik może dowolnie dysponować całą kwotą. W przypadku kuponu opiewającego np. na 100 zł, musi zaś wykorzystać całą sumę na jeden raz. Karta przedpłacona daje przy płaceniu taką elastyczność jak zwykła karta płatnicza Visa.
{jumi [*9]}