poniedziałek, grudzień 02, 2024
Follow Us
niedziela, 18 wrzesień 2011 18:57

PGF szturmuje zagraniczne rynki

Napisane przez MG / Gazeta Finansowa
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Prezes Polskiej Grupy Farmaceutycznej - Jacek Szwajcowski Prezes Polskiej Grupy Farmaceutycznej - Jacek Szwajcowski

W lipcu br., w Wilnie, UAB Gintarine Vaistine, spółka należąca do holdingu CEPD N.V., podpisała wartą 14,2 mln LTL (około 16,3 mln zł) warunkową umowę kupna sieci aptek Litfarma Vaistine. CEPD N.V. to spółka w 100 proc. zależna od Polskiej Grupy Farmaceutycznej.

{jumi [*4]}Jest ona międzynarodowym holdingiem zarządzającym aptekami na poszczególnych rynkach krajowych za pośrednictwem lokalnych spółek operacyjnych. Ta sprzedaż powoduje, że strategiczny cel CEPD N.V. - rozwój detalicznej sieci sprzedaży farmaceutyków w Europie Środkowej i Wschodniej – staje się faktem. W ramach holdingu znajduje się ponad 2,4 tys. aptek w Polsce, na Litwie i dwie „testowe" apteki w Wielkiej Brytanii.

Litfarma Vaistine to piąta pod względem wielkości sieć apteczna na Litwie. Transakcja jest uzupełnieniem dotychczasowej sieci detalicznej holdingu, który na Litwie działa poprzez spółki należące do grupy UAB Nacionaline Farmacijos Grupe (UAB NFG) i posiada w tym kraju 148 aptek własnych działających pod marką Gintarine Vaistine oraz 69 aptek własnych pod marką Norfos Vaistine. UAB NFG prowadzi też sieć 212 aptek partnerskich Baltijos Vaistinu Grupe.

W wyniku transakcji CEPD N.V. będzie zarządzać na Litwie łącznie 282 aptekami własnymi i tym samym stanie się liderem rynku.

Sama Grupa PGF w I półroczu br. silnie inwestowała w umocnienie pozycji na polskim rynku, zyskując znacząco wyższą dynamikę wzrostu przychodów w każdym segmencie, w porównaniu do wzrostu samego rynku. - Wiązało się to jednak z realizacją mniejszej procentowo marży na sprzedaży, na co główny wpływ mają dedykowane programy „Senior" i „60+", realizowane w segmencie detalicznym – poinformowali przedstawiciele firmy.

Istotnie zwiększyły się również nakłady na promocje Aptek Dbam o Zdrowie, powodując jednak wzrost kosztów sprzedaży. Jak podkreślają przedstawiciele Zarządu firmy, te dwa czynniki spowodowały w efekcie niższy wynik operacyjny Grupy po 6. miesiącach w porównaniu do I półrocza ub.r.

Poczynione nakłady są jednak zasadne dla zbudowania silnej pozycji PGF w kontekście zbliżających się zmian w prawie, w zakresie zakazu rabatowania leków oraz całkowitego zakazu reklamy aptek. Już obecnie Apteki Dbam o Zdrowie są najbardziej rozpoznawalną marką apteczną w Polsce, a rosnąca liczba pacjentów pozwala lepiej przygotować się do funkcjonowania na rynku po 1 stycznia 2012 r.

{jumi [*9]}

a