Rząd przyjął „Informację w sprawie strategii prywatyzacji spółki PKP Cargo SA” przedłożoną przez ministra infrastruktury. Spółka jest drugim co do wielkości przewoźnikiem kolejowym rzeczy w państwach Unii Europejskiej. W przyjętej przez rząd „Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013” założono, że prywatyzacja tej spółki jest jednym ze strategicznych celów sektora transportu kolejowego.
{jumi [*4]}Minister infrastruktury w listopadzie 2008 r. udzielił spółce PKP Cargo SA pełnomocnictwa dotyczącego dokonania czynności prawnych związanych ze zbyciem akcji spółki. Wyłoniono (w trybie przetargu nieograniczonego) doradcę prywatyzacyjnego, którym zostało konsorcjum firm z liderem McKinsey&Company Poland. W wyniku analiz przedprywatyzacyjnych, doradca wskazał na możliwość prywatyzacji w dwóch trybach: publiczne zaproszenie do negocjacji oraz w trybie oferty publicznej akcji. Preferowanym rozwiązaniem jest sprzedaż akcji spółki inwestorowi strategicznemu, wyłonionemu w trybie negocjacji na podstawie publicznego zaproszenia do negocjacji. Zaoferowany będzie większościowy pakiet – 50 proc. plus jedna akcja. Umożliwi to inwestorowi przejęcie kontroli w spółce. Planowane jest podwyższenie kapitału zakładowego spółki Cargo poprzez emisje akcji i objęcie ich przez spółkę PKP SA w zamian za aporty w postaci nieruchomości.
Zgodnie z sugestią doradcy, zaproszenie do negocjacji powinno obejmować również zobowiązania inwestycyjne. PKP Cargo oczekuje dokapitalizowania poprzez emisję nowych akcji, które obejmie inwestor. Zdaniem doradcy prywatyzacyjnego, pakiet zaoferowany inwestorowi powinien stanowić 50 proc. plus jedną akcję w kapitale zakładowym z uwzględnieniem podwyższenia tego kapitału. Ważne znaczenie będzie mieć także zabezpieczenie interesów PKP SA. Chodzi o odpowiednie postanowienia umowy prywatyzacyjnej (umowy sprzedaży akcji) oraz powiązanej z nią umowy akcjonariuszy odnoszącej się do ładu korporacyjnego i zarządzania spółką.
{jumi [*9]}