Spółka skutecznie realizuje strategię przedstawioną inwestorom podczas IPO, o czym świadczą rekordowe wyniki i ambitne plany na przyszłość.
Ekspansja sieci i wzrost sprzedaży
W minionym roku Grupa Żabka otworzyła 1166 nowych placówek, zwiększając liczbę sklepów do ponad 11 000 na koniec roku. Sprzedaż do klientów końcowych osiągnęła poziom 27,3 mld zł, co oznacza wzrost o blisko 20% rok do roku. Istotnym czynnikiem wzrostu był wzrost sprzedaży porównywalnej (LFL) o 8,3%.
Kontynuowana ekspansja sieci przełożyła się na ponad 1 100 nowych otwarć, co pozwoliło zakończyć rok z liczbą ponad 11 000 placówek. Tym samym umacniamy naszą pozycję jednej z największych sieci modern convenience w tym regionie Europy, zwiększając skalę i efektywność operacyjną
- komentuje Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka.
Wzrost zyskowności i efektywności
Grupa Żabka w 2024 r. znacząco poprawiła swoje wskaźniki rentowności. Skorygowany wynik EBITDA wzrósł o 23,7% rok do roku, osiągając poziom 3,5 mld zł. Skorygowana marża EBITDA zwiększyła się do 12,8%, co zbliża się do górnej granicy zakładanego przedziału. Skorygowany zysk netto wzrósł o 66% rok do roku, osiągając poziom 714 mln zł. Wolne przepływy pieniężne (FCF) osiągnęły poziom 1,5 mld zł, co pozwoliło na sfinansowanie nakładów inwestycyjnych i redukcję zadłużenia.
W 2024 roku Grupa Żabka uzyskała bardzo dobre wyniki finansowe i operacyjne, osiągając wszystkie cele deklarowane podczas IPO
- dodaje Marta Wrochna-Łastowska, CFO Grupy Żabka.
Rozwój cyfrowy i nowe inicjatywy
Grupa Żabka dynamicznie rozwija ofertę cyfrową, co przyczynia się do wzrostu przychodów w kanale online (DCO). Spółka stawia sobie za cel 5-krotny wzrost sprzedaży do klienta końcowego w obszarze Digital Consumer Offering do 2028 roku. W 2024 roku Grupa Żabka weszła na rynek rumuński, otwierając kilkadziesiąt sklepów pod marką Froo.
Wykorzystanie megatrendów konsumenckich oraz silne przewagi konkurencyjne pozwalają nam kontynuować rozwój ekosystemu convenience, którego celem jest upraszczanie życia konsumentów
- powiedział Tomasz Blicharski, Group Chief Strategy & Development Officer.
Raportowanie kwestii zrównoważonego rozwoju
Grupa Żabka opublikowała raport roczny za 2024 rok, który po raz pierwszy zawiera skonsolidowane sprawozdanie dotyczące zrównoważonego rozwoju. Raport został przygotowany zgodnie z wymogami dyrektywy CSRD i standardami ESRS.
Nowe wymogi zostały zastosowane przez Grupę dobrowolnie. To kolejny krok w dalszym rozwoju obszaru raportowania kwestii zrównoważonego rozwoju i wzmocnienie transparentnej komunikacji w tym obszarze do różnych grup interesariuszy, w tym inwestorów
Grupa Żabka w 2024 roku osiągnęła dynamiczny wzrost przychodów, zyskowności i skali działalności. Spółka z sukcesem realizuje cele ogłoszone podczas IPO i planuje dalszy rozwój, umacnianie pozycji rynkowej i wzrost wartości dla akcjonariuszy.
Poniżej znajdują się tabele podsumowujące kluczowe dane finansowe i operacyjne Grupy Żabka za 4Q2024 i 2024 rok.
2024 | 2023 | 4Q 2024 | 4Q 2023 | |
---|---|---|---|---|
Skonsolidowana sprzedaż do klienta końcowego, w mln PLN* | 27 277 | 22 775 | 6 885 | 5 833 |
w tym: Żabka Polska (w mln PLN) | 26 167 | 22 305 | 6 564 | 5 712 |
Nowe Silniki Rozwoju (w mln PLN) | 1 109 | 470 | 321 | 121 |
Przychody | 23 797 | 19 806 | 6 072 | 5 034 |
EBITDA | 3 363 | 2 740 | 891 | 804 |
Skorygowana EBITDA** | 3 505 | 2 834 | 987 | 836 |
Skorygowana marża EBITDA** | 12,8% | 12,4% | 14,3% | 14.3% |
EBIT | 1 659 | 1 380 | 420 | 418 |
Zysk netto | 593 | 356 | 216 | 209 |
Marża zysku netto | 2,2% | 1,6% | 3,1% | 3,6% |
Skorygowany zysk netto*** | 714 | 430 | 294 | 229 |
Marża skorygowanego zysku netto*** | 2,6% | 1,9% | 4.3% | 3.9% |
*Sprzedaż realizowana przez sklepy działające pod szyldem Żabka, a także przez tzw. Nowe Silniki Rozwoju. Wielkość ta nie jest tożsama z przychodami ze sprzedaży Spółki. [cite: 60, 61] | ||||
** Skorygowany wynik EBITDA obliczony jako EBITDA przed uwzględnieniem czynszów z tytułu najmu i marż obliczonych na podstawie sprzedaży do klienta końcowego [cite: 62] | ||||
*** Skorygowany zysk netto obejmuje zysk netto powiększony o korekty EBITDA (głównie koszty IPO w 2024 r.) po uwzględnieniu efektu podatkowego [cite: 62] |
2024 | 2023 | 4Q 2024 | 4Q 2023 | |
---|---|---|---|---|
Wzrost sprzedaży porównywalnej (LFL) | 8,3% | 10,8% | 7,1% | 10,6% |
Nowo uruchomione sklepy | 1 166 | 1 100 | 163 | 107 |
Liczba sklepów na koniec okresu w tym Rumunia | 11 069 60 | 10 014 - |