Firma, znana głównie z sieci sklepów wolnocłowych Duty Free, umacnia swoją pozycję na rynku międzynarodowym.
Powstanie Baltony i pierwsze lata działalności
Baltona powstała 3 września 1946 roku w Gdyni jako spółka zaopatrująca statki w nabrzeżach Bałtyku. Swoją nazwę wzięła od słów "Bal" (Bałtyk) i "Tona" (dostawy), co odzwierciedlało główny cel działalności. W 1949 roku, na mocy decyzji Ministerstwa Żeglugi, przekształcono ją w przedsiębiorstwo państwowe „Baltona Zaopatrzenie Statków”.
Ekspansja i dywersyfikacja Baltony
W latach 50. XX wieku Baltona zaczęła również zaopatrywać polskie placówki dyplomatyczne za granicą. Od 1977 roku funkcjonowała jako centrala handlu zagranicznego, eksportując na tzw. małe rynki jak Watykan czy Wyspy Kanaryjskie.
Obecność na rynku PRL
W czasach PRL-u, Baltona oferowała towary importowane w specjalnych sklepach dla osób zarabiających w dewizach. Była to jedyna legalna możliwość nabycia zagranicznych produktów dla marynarzy, dyplomatów czy pracowników na kontraktach dewizowych.
Nowa era Baltony pod znakiem Flemingo
W 2010 roku strategicznym inwestorem Baltony została spółka Ashdod Holdings Limited, należąca do grupy Flemingo International z Dubaju, co otworzyło nowy rozdział w historii firmy. Od 2020 roku większościowym udziałowcem jest Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”.
Baltona przez dekady ewoluowała od lokalnej spółki zaopatrującej statki, przez ważnego gracza w czasach PRL, aż do nowoczesnej, międzynarodowej firmy. Dziś jest nie tylko ważnym graczem na rynku duty-free, ale także istotnym elementem infrastruktury handlowej wielu portów lotniczych w Polsce i Europie.