wtorek, kwiecień 16, 2024
Follow Us
piątek, 12 luty 2016 20:43

Faktoring rozkręci eksport

Napisane przez Newseria.pl
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Faktoring pomaga małym i debiutantom Faktoring pomaga małym i debiutantom fot. arch.

Na eksport towarów i usług decydują się dziś głównie duże przedsiębiorstwa. Mniejsze polskie firmy potrzebują bieżącego finansowania by zwiększyć współpracę z zagranicznymi kontrahentami. Może im w tym pomóc faktoring.

Z prowadzonych od 5 lat analiz Bibby Financial Services wynika, że jedna czwarta małych i średnich firm nie wie, co jest kluczowe dla sukcesu w eksporcie. Ci, którzy eksportują na rynki zagraniczne, podkreślają, że najważniejsza jest jakość produktów (44 proc.), a także cena i relacje z partnerami zagranicznymi. 15 proc. przedsiębiorców twierdzi, że w eksporcie istotne jest zewnętrzne źródło finansowania. – Firmy, które zaczynają eksportować, mają ugruntowaną pozycję finansową i koncentrują się na tych podstawowych elementach, jak cena, jakość i relacje – podkreśla Tomasz Rodak, dyrektor handlowy Bibby Financial Services. – Z naszych doświadczeń wynika, że dla naszych klientów, którym finansujemy eksport, kwestie źródeł finansowania są bardzo istotne – dodaje.

Zdaniem specjalistów Bibby Financial Services upowszechnienie faktoringu może zwiększyć polski eksport. Małe i średnie spółki, również te początkujące, mając większą pewność transakcji mogą szybciej podejmować decyzję o wejściu na nowe rynki. Dziś handel zagraniczny prowadzą głównie firmy o dobrej kondycji finansowej, dla których długie terminy płatności faktur lub ewentualne opóźnienia nie są poważnym problemem.

Faktoring jest zarówno odpowiedzią na problemy płynnościowe w firmie jak i też pozwala zwiększyć konkurencyjność firmy. Spółki, które korzystają z tych usług, mogą zaoferować kontrahentom dłuższe terminy płatności bez obawy o utratę płynności finansowej przedsiębiorstwa.

Czym jest faktoring - To usługa finansowa polegająca na wykupie przez firmę faktoringową (faktora) od przedsiębiorstwa (faktoranta) nieprzeterminowanych należności z tytuły sprzedaży towarów lub usług. Jest to forma krótkoterminowego finansowania dla firm udzielających tzw. kredytów kupieckich, czyli stosujących odroczone terminy płatności wobec swoich kontrahentów. Usługa ta dzieli się na dwa rodzaje: faktoring pełny (właściwy, bez regresu) oraz niepełny (niewłaściwy, z regresem). Jeśli faktor przejmuje na siebie całe ryzyko związane z wypłacalnością dłużnika (tzw. funkcja del credere) i sam dochodzi należności w razie nieuregulowania przez niego zobowiązania – mamy do czynienia z faktoringiem pełnym. Jeśli faktor nie przejmuje na siebie całego ryzyka i po jakimś czasie nieuregulowana faktura wraca do pierwotnego właściciela – wówczas mówimy o faktoringu niepełnym.

Usługa ta cieszy się coraz większą popularnością - obroty faktorów rosną w szybkim tempie. Bibby Financial Services w 2015 r. zanotowała 30-proc. wzrost obrotów. Liczba zapytań o faktoring wzrosła o 100 proc., co świadczy o szybko rosnącym zainteresowaniu firm tą formą finansowania. Szczególnie widać to wśród małych i średnich firm. Według Coface, ich wartość w ubiegłym roku przekroczyła w Polsce 130 mld zł. Obroty faktoringowe to ok. 8 proc. PKB Polski. To wynik porównywalny do europejskiego.

Najczęściej z faktoringu korzystają firmy zajmujące się produkcją i dystrybucją żywności i napojów, sprzętu elektronicznego, AGD, RTV, komputerowego, akcesoriów i części zamiennych do samochodów oraz branża budowlana i chemiczna wyjątkowo narażona na długie terminy płatności faktur.

– Klienci korzystają z faktoringu w eksporcie w dwóch sytuacjach. Kiedy potrzebują płynności, faktoring daje im gwarancję tego, że po wysłaniu towaru od razu otrzymują środki na konto i mogą nimi obracać, kupować kolejny towar, zdobywać kolejnych odbiorców. Kiedy koncentrują się na tym, aby bezpiecznie ulokować swoje towary i usługi, to starają się ubezpieczyć transakcje, a my, jako faktor międzynarodowy, oferujemy taką możliwość – mówi Tomasz Rodak. Jak podkreśla, przy faktoringu eksportowym ważne jest to, by faktor znał specyfikę lokalnych rynków i miał tam rozwinięte kontakty. Dzięki temu mniejsze jest ryzyko problemów z egzekwowaniem płatności.

– Polscy eksporterzy często zderzają się z tym, że muszą udzielić dużym klientom terminu 60 albo 90 dni płatności. Mamy więc do czynienia z sytuacją, kiedy to mały podmiot gospodarczy z Polski finansuje ogromną firmę zagraniczną. W takiej sytuacji zewnętrzne źródło finansowania dla eksportera jest bardzo istotne – podkreśla Rodak.

Patrząc na dane o wzroście eksportu, Rodak ocenia, że ten segment faktoringu będzie dynamicznie rósł.

a