środa, grudzień 08, 2021
Follow Us
×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 127.
czwartek, 07 maj 2015 16:09

1000 nowych maszynistów w czołowej spółce kolejowej Wyróżniony

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Adam Purwin Adam Purwin fot. PKP Cargo

Od początku 2015 r. lider towarowych przewozów kolejowych w Polsce, przyjął do pracy 150 osób, z których zdecydowana większość zostanie dopiero wyszkolona na maszynistów. Spółka kontynuuje tym samym zapoczątkowane w 2014 roku działania na rzecz uzupełnienia luki pokoleniowej w jednej z kluczowych dla swojego funkcjonowania grup zawodowych. W zeszłym roku przyjęto 500 osób, w tym roku skala rekrutacji będzie podobna.

– Cała kolej w Polsce musi zmierzyć się z problemem luki pokoleniowej w zawodzie maszynisty. W PKP Cargo wystarczająco wcześnie zidentyfikowaliśmy to wyzwanie i podjęliśmy odpowiednie kroki, by sobie z nim efektywnie poradzić – mówi Adam Purwin, prezes zarządu firmy. - Łącznie, w ciągu dwóch lat, chcemy przyjąć jeszcze ok. 1000 pracowników. Duże zainteresowanie programem potwierdza, że kolej jest stabilnym, atrakcyjnym miejscem pracy, które przyciąga młodych ludzi. Pozyskanie ich do pracy to inwestycja w naszą przyszłość – dodaje.

Kandydaci chcący rozpocząć karierę w PKP Cargo na stanowisku maszynisty muszą posiadać co najmniej średnie wykształcenie. Poza tym wymagany jest dobry stan zdrowia, niekaralność oraz dyspozycyjność. Przyszli maszyniści nie ponoszą żadnych kosztów i już od początku szkolenia otrzymują zatrudnienie i wynagrodzenie w firmie. Dodatkowo mają też zagwarantowane zatrudnienie po uzyskaniu pełnych uprawnień maszynisty. Program rekrutacji maszynistów w PKP Cargo uzyskał patronat Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Intensywna rekrutacja maszynistów prowadzona jest od początku ub.r. Jest to element długoterminowego planu odbudowy kadry kolejowej w spółce. W 2014 r. przyjęła ona 500 maszynistów z których zdecydowana większość wymagała całościowego przeszkolenia, przeprowadzonego przez wewnętrznych maszynistów-instruktorów z PKP Cargo. Cykl pełnego szkolenia na maszynistę jest dwuetapowy i bardzo długi. Pierwszy etap szkolenia na licencję, trwa dwa-trzy miesiące i nie uprawnia jeszcze do przejazdu za sterami lokomotywy. Drugi etap szkolenia, zakończony otrzymaniem świadectwa maszynisty, trwa około półtora roku i daje pełne uprawnienia maszynisty pojazdów trakcyjnych.

Tylko w ciągu pierwszych trzech miesięcy br. PKP Cargo zrekrutowało 150 osób. Jedynie 13 z nich to maszyniści z doświadczeniem, gotowi do rozpoczęcia pracy. W porównaniu do roku poprzedniego wzrosła natomiast liczba osób przyjętych do pracy, posiadających już licencję maszynisty (jako I etap szkolenia). Jest to efektem ścisłej współpracy firmy z Powiatowymi Urzędami Pracy, które od samego początku są zaangażowane w proces rekrutacji kandydatów na maszynistów.

W I kwartale br. największą liczbę kandydatów, 46 osób, zatrudniono w Zakładzie Wschodnim. Nieco mniej w Zakładzie Centralnym, 42 osoby. Dalej w kolejności znajdują się Zakłady: Południowy, Północy i Śląski. Rekrutacja będzie trwała przez cały 2015 rok. Celem PKP Cargo jest zatrudnienie w sumie około 500 osób, czyli dokładnie tylu, co w 2014 r. Program szkolenia kandydatów maszynistów kosztuje spółkę około 21 mln zł rocznie.

a