Tymczasem ROBYG w drugim kwartale zawarł blisko dwukrotnie więcej umów sprzedaży niż w ciągu pierwszych trzech miesięcy. Łącznie w ciągu pół roku było ich aż 287. Zdaniem Oscara Kazanelsona, przewodniczącego rady nadzorczej ROBYG S.A., złożyło się na to kilka czynników.
– Ponad 60 proc. zawieranych obecnie transakcji dotyczy mieszkań już gotowych oraz projektów we wczesnym stadium realizacji. Takie lokale dominują w tej chwili w naszej ofercie. W projektach prowadzonych w Miasteczku Wilanów i na Żoliborzu mamy zarówno lokale do natychmiastowego odbioru, jak i inwestycje dopiero wprowadzane do sprzedaży. Potwierdza to, że trafnie przewidzieliśmy rozwój rynku po jego ochłodzeniu – wyjaśnia Oscar Kazanelson.
– Z drugiej strony, zmieniły się oczekiwania klientów. Teraz wymagają oni, aby mieszkania były nieco mniejsze, co obniża ich cenę, a jednocześnie zachowały pełną funkcjonalność. Dostosowaliśmy się do tych potrzeb, mimo że czasem wymagało to zmiany gotowych już projektów.
Ponadto, strzałem w dziesiątkę okazały się także lokalizacje: Południowy Żoliborz przyciąga coraz większe zainteresowanie, Miasteczko Wilanów doceniają nie tylko wybitni urbaniści, ale również obecni i przyszli mieszkańcy.
Atrakcyjnie położone są też projekty realizowane w Gdańsku: na cenionej od lat Morenie i w coraz popularniejszej dzielnicy Południe. Na wielkość sprzedaży niewątpliwie wpłynęło też dopasowanie części oferty do kryteriów rządowego programu „Rodzina na swoim".
– Większość kupujących podejmuje decyzję w oparciu o trzy kryteria: cenę, lokalizację i reputację dewelopera. Te same aspekty rozpatrują później banki udzielające kredytów hipotecznych. Dlatego strategia wysokiej jakości za rozsądną cenę nie tylko przekonuje klientów do naszej oferty, ale również ułatwia im rozmowy z bankami – dodaje Wojciech Okoński, prezes zarządu ROBYG S.A.
Sprzedaż mieszkań w projektach ROBYG S.A: w I poł. 2010 spółka sprzedała 287 mieszkań, w 2009 było to 290, a w 2008 - 87.
Dynamiczny wzrost sprzedaży znalazł przełożenie na wyniki finansowe ROBYG. Przychody po sześciu miesiącach br. wyniosły nieco ponad 141 mln zł i są o ok. 40 proc. wyższe niż w całym roku 2009. Natomiast zysk netto, sięgający blisko 19,5 mln zł, jest wyższy niż w dwóch ubiegłych latach łącznie.
Przychody ROBYG S.A. w mln zł: w I poł. 2010: 141,07 mln zł, w 2009 - 101,97 mln zł, w 2008 było to 167,25 mln zł.
Zysk netto ROBYG S.A. w mln zł: w I poł. 2010: 19,43 mln zł, w 2009 - 6,18 mln zł, w 2008 było to 12,87 mln zł.
– Na wysokość zysku wpływ miała nie tylko rekordowa sprzedaż i obniżenie stawek za roboty budowlane, ale również zmiany strukturalne w ramach Grupy. ROBYG zbiera owoce m.in. decyzji o powołaniu spółki ROBYG Construction, która pełni rolę generalnego wykonawcy inwestycji oraz odpowiada za współpracę z podwykonawcami. Sprawnie działa też centrum przepływu informacji o wszystkich inwestycjach, utworzone w ramach ROBYG Zarządzanie – wyjaśnia Wojciech Okoński.
ROBYG S.A. rozważa przeprowadzenie pierwszej oferty publicznej akcji. Przygotowania trwają i jeśli wszystkie procedury zostaną zakończone zgodnie z planem, transakcja mogłaby nastąpić jesienią br. Spółka mogłaby pozyskać kilkadziesiąt mln zł. Środki zebrane od inwestorów ROBYG S.A. planuje przeznaczyć na nowe przedsięwzięcia deweloperskie.
– Wszystkie obecnie prowadzone projekty mają w pełni zabezpieczone finansowanie, na ich realizację nie potrzebujemy dodatkowych funduszy. Pieniądze uzyskane w przypadku ewentualnej oferty publicznej chcemy przeznaczyć głównie na rozwój biznesu, w tym przede wszystkim na pozyskanie kolejnych atrakcyjnych gruntów budowlanych w Warszawie. Obecni akcjonariusze są zgodni, że dzięki temu spółka jeszcze bardziej przyspieszy swój rozwój. Dlatego żaden z nich nie planuje sprzedaży posiadanych walorów – podkreśla Oscar Kazanelson.
{jumi [*9]}