czwartek, kwiecień 25, 2024
Follow Us
wtorek, 30 październik 2012 17:24

Polska potrzebuje Marynarki Wojennej Wyróżniony

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
1 od pr. dr Dominik Smyrgała, Collegium Civitas uczestniczący w debacie 1 od pr. dr Dominik Smyrgała, Collegium Civitas uczestniczący w debacie Fot. Instytut Jagielloński

Jawny, przejrzysty i konsekwentnie realizowany plan modernizacji Marynarki Wojennej RP jest kluczowy dla bezpieczeństwa narodowego – to główny wniosek płynący z debaty zorganizowanej przez Collegium Civitas, Instytut Jagielloński i Centrum Badań nad Terroryzmem.

– Transport morski pozostaje „kręgosłupem” międzynarodowego handlu i globalizacji. Jeśli chcemy w nim uczestniczyć , potrzebujemy zaplecza – a więc nie tylko gotowych okrętów, ale przede wszystkim stoczni, w której będziemy mogli je remontować, a z czasem budować własne okręty – twierdzą eksperci. Podczas dyskusji podkreślano, że transport morski wciąż pozostaje fundamentem globalnej wymiany handlowej. Położenie geograficzne, uczestnictwo w międzynarodowych strukturach obronnych oraz udział w międzynarodowej wymianie handlowej wymaga od nas posiadania odpowiedniego zaplecza floty wojennej. Biorąc to pod uwagę wskazana jest maksymalna samowystarczalność w obszarze budowy i remontu floty morskiej. Jeśli dopuścimy do sytuacji, w której polskie okręty będą budowane i remontowane w zagranicznych stoczniach może dojść do sytuacji, że z przyczyn politycznych nie będziemy mogli np. naprawiać naszej floty, a tym samym realizować swoich zadań.

Uczestnicy debaty przypomnieli, że wiosną br. szef MON zaprezentował publicznie program modernizacji polskiej floty wojennej. Zakłada on m.in., że do 2030 r. polska flota ma otrzymać: trzy nowe okręty podwodne, trzy okręty obrony wybrzeża oraz trzy okręty patrolowe. Koszt ich pozyskania szacuje się na ponad 7 mld zł. Od tego czasu pojawiło się wiele, często sprzecznych, informacji na temat dalszych planów MON. M.in. mówi się o konsolidacji Stoczni Remontowej Nauta i Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni.

Zdaniem kmdra Maksymiliana Dury – niezależnego eksperta, redaktora „Nowej Techniki Wojskowej” - zarówno Francuzi, jak i Holendrzy zaproponowali współpracę z SMW. Chcieli dostarczyć nam technologię, która potem miałaby być wykorzystywana w polskiej stoczni. Ci producenci poradzili sobie z takimi projektami w Afryce czy Wietnamie – więc dlaczego miałoby im się nie udać w Polsce, gdzie choć nie ma zaawansowanych technologii, to są odpowiednie kadry. Trzeba zrobić wszystko, aby budować okręty w Polsce. Są możliwości i realne propozycje modernizacji SMW – dlaczego z nich nie skorzystać? pytał Dura.

Jacek Kotas, były wiceminister obrony narodowej, za dramatyczny stan MW obwiniał przede wszystkim polityków, a także doradzających im wojskowych. – W ostatnim roku niewiele się zmieniło w zakresie modernizacji MW – przybyło tylko ogólnych zapowiedzi. Nie powstał żaden kompleksowy program modernizacji armii, który zakładałby działania na 10, 20 lat w przyszłość – powiedział.

Eksperci odnieśli się także do pomysłu zakupu w Niemczech trzech gotowych okrętów podwodnych. - Kupujemy coś – prawdopodobnie bez przetargu, a takie decyzje powinny wynikać z czegoś większego. Okręty to jedno, należy jednak potraktować je jako element większej całości powiedział minister Kotas. Jego zdaniem niezbędny jest plan rządowy, który realizowany byłby (a więc kontynuowany) niezależnie od politycznych zmian na stanowiskach. Dr Łukasz Kister, ekspert Instytutu Jagiellońskiego i Collegium Civitas, w podsumowaniu debaty podkreślił, że w tej chwili modernizacja floty morskiej jest bezwzględnie konieczna – nie tylko w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa narodowego, ale także kontroli szlaków morskich. Jednocześnie aby tego dokonać – na co wskazywał kmdr Maksymilian Dura – należy realizować jawny, przejrzysty i długofalowy plan działania. Mimo, że aktualnie polski przemysł nie posiada technicznych możliwości wyprodukowania skomplikowanych jednostek jakimi są np. okręty podwodne, to może to nadrobić dzięki m.in. współpracy międzynarodowej.

{jumi [*9]}

a