Konkurujący ze sobą na co dzień przewoźnicy zgodzili się, że obecny system budowania stawek dostępu do infrastruktury w Polsce jest ułomny, co może prowadzić wręcz do zapaści branży. - Mamy podpisane umowy z DB Netz, z zarządcami infrastruktury w Czechach i na Słowacji, dlatego możemy bezpośrednio porównać stawki dostępu do infrastruktury w różnych krajach. To nie są różnice na poziomie 10 czy 20 proc., ale sięgające nawet 50 proc. na niekorzyść Polski, przy znacznie gorszym u nas stanie infrastruktury – powiedział w trakcie debaty Daniel Ryczek, członek zarządu PKP Cargo ds. strategii.
Jego zdaniem system powinien uwzględniać możliwość wkalkulowania w koszty inwestycji infrastrukturalnych ujemnych skutków prowadzonych prac, ponoszonych przez operatorów, w postaci rekompensat za czasowe pogorszenie stanu infrastruktury.
Christian Schreyer, członek zarządu DB Schenker Rail Polska, zwrócił uwagę, że to państwo powinno zapewnić finansowanie procesu modernizacji infrastruktury kolejowej i środki na ten cel istnieją, potrzebna jest jedynie zmiana priorytetów, bo na chwilę obecną zbyt duży odsetek nakładów inwestycyjnych przeznaczany jest w Polsce na drogi.
- Jedną z głównych bolączek branży kolejowej jest fakt, że tory kolejowe, w przeciwieństwie do dróg, nie są u nas traktowane jako dobro publiczne, w tym znaczeniu, że spółka PKP PLK została pozostawiona praktycznie sama sobie w zakresie znajdowania środków na finansowanie modernizacji i utrzymania tej infrastruktury – dodał Daniel Ryczek.
W jego opinii obecny system finansowania infrastruktury kolejowej godzi nie tylko w rozwój branży przewozów kolejowych, ale wręcz w jej istnienie, bo ładunki tracone przez kolej na rzecz transportu drogowego bardzo trudno będzie kiedykolwiek odzyskać.
W stanowisku podsumowującym Forum jego uczestnicy podkreślili m.in. konieczność wprowadzenia długoletniej polityki zgodnej z dyrektywami UE w zakresie sposobu ustalania i wysokości opłat za dostęp do infrastruktury oraz stabilnego regulaminu przydzielania tras pociągów. Zwrócono też uwagę na potrzebę usprawnienia prowadzonych prac modernizacyjnych na liniach kolejowych i wyznaczania objazdów dla operatorów wraz z wliczaniem do kosztów inwestycji strat przewoźników z tego tytułu tak, aby minimalizować dodatkowe dla nich koszty oraz nie dopuszczać do odpływu z kolei pasażerów i ładunków.
{jumi [*9]}